KALAU TUDUHAN ITU BENAR, MUNGKIN SENARIO POLITIK AKAN BERUBAH



Artikel di bawah saya petik dari blog albakistani :

Tuduhan Liwat terhadap Anwar Ibrahim menjadi perbualan politik di peringkat Malaysia dan Antarabangsa. Ada sebilangan yang tidak mempercayainya. Juga agak tidak wajar dinafikan kewujudan ramai yang mempercayainya.

Orang yang mempercayai itu, sekiranya dari orang UMNO dan Barisan Nasional, itu perkara yang tidak perlu dianggap penting, tetapi kalau yang percaya itu adalah orang PAS, PKR dan DAP sendiri, ini sesuatu yang perlu dianggap serius.

Aku secara peribadi, masih meragukan tuduhan tersebut, tetapi tidak menolak kemungkinan bahawa liwat itu mungkin berlaku, jika merujuk kepada qarinah-qarinah yang ada.

QARINAH

Jika merujuk kepada Islam, sesuatu tuduhan perlu disertai bukti. Pun begitu, Islam tidak menolak qarinah-qarinah yang didatangkan sebagai mengukuhkan pembuktian.

Ini dibuktikan dengan apa yang telah berlaku pada zaman nabi Daud dan Nabi Sulaiman A.S yang telah diceritakan oleh Nabi SAW dalam satu hadis;

كَانَتْ امْرَأَتَانِ مَعَهُمَا ابْنَاهُمَا جَاءَ الذِّئْبُ فَذَهَبَ بِابْنِ إِحْدَاهُمَا فَقَالَتْ صَاحِبَتُهَا إِنَّمَا ذَهَبَ بِابْنِكِ وَقَالَتْ الْأُخْرَى إِنَّمَا ذَهَبَ بِابْنِكِ فَتَحَاكَمَتَا إِلَى دَاوُدَ فَقَضَى بِهِ لِلْكُبْرَى فَخَرَجَتَا عَلَى سُلَيْمَانَ بْنِ دَاوُدَ فَأَخْبَرَتَاهُ فَقَالَ ائْتُونِي بِالسِّكِّينِ أَشُقُّهُ بَيْنَهُمَا فَقَالَتْ الصُّغْرَى لَا تَفْعَلْ يَرْحَمُكَ اللَّهُ هُوَ ابْنُهَا فَقَضَى بِهِ لِلصُّغْرَى

Maksudnya;
“Dua orang perempuan yang kedua-duanya mempunyai anak. Salah seorang dari anak mereka telah dilarikan oleh serigala. Berkata salah seorang dari kedua-duanya, serigala itu melarikan anak kamu. Berkata satu lagi, serigala itu melarikan anak kamu. Lalu mereka berjumpa dengan Nabi Daud untuk dijatuhkan hukuman tersebut. Nabi Daud berhukum agar anak itu adalah kepunyaan perempuan yang tua. Kedua-dua perempuan itu keluar kepada Nabi Sulaiman bin Daud dan memberitahu kepada baginda (tentang hukuman Nabi Daud tersebut). Nabi Sulaiman berkata, datangkan kepadaku sebilah pisau, aku ingin belah anak ini untuk diberikan bahagian masing-masing. Lalu berkata perempuan yang muda, tolong jangan lakukan, mudah-mudahan Allah merahmatikan. Anak itu adalah anak (perempuan tua itu). lalu Nabi Sulaiman berhukum bahawa anak itu adalah kepunyaan anak perempuan muda[1].

Dari hadis ini, dapat dilihat bahawa Nabi Sulaiman berhukum bahawa anak kecil itu adalah kepunyaan perempuan muda disebabkan qarinah yang wujud, iaitu belas kasihannya perempuan muda tersebut terhadap anaknya yang terbukti melalui ketidak sanggupan anaknya itu dibelah dua oleh nabi Sulaiman.

Melihat si perempuan tua tidak sensitive ketika mendengar bahawa anak tersebut akan dibelah dua, menunjukkan bahawa ianya bukan ibu kepada anak tersebut. ini kerana, mana mungkin seorang ibu redha anaknya dibunuh.

Dari ini, jelas kepada kita bahawa dalam islam, qarinah boleh dijadikan sebagai sesuatu pengkuat pembuktian dalam menentukan satu kesalahan atau tidak.

Begitujuga, kisah Nabi Yusuf A.S dan isteri kepada pemerintah mesir ketika itu yang kisahnya tersebut dalam Al-Quran.

Firman Allah;

قَالَ هِيَ رَاوَدَتْنِي عَنْ نَفْسِي وَشَهِدَ شَاهِدٌ مِنْ أَهْلِهَا إِنْ كَانَ قَمِيصُهُ قُدَّ مِنْ قُبُلٍ فَصَدَقَتْ وَهُوَ مِنَ الْكَاذِبِينَ * وَإِنْ كَانَ قَمِيصُهُ قُدَّ مِنْ دُبُرٍ فَكَذَبَتْ وَهُوَ مِنَ الصَّادِقِينَ * فَلَمَّا رَأَى قَمِيصَهُ قُدَّ مِنْ دُبُرٍ قَالَ إِنَّهُ مِنْ كَيْدِكُنَّ إِنَّ كَيْدَكُنَّ عَظِيمٌ

Maksudnya;
“Yusuf berkata: "Dia menggodaku untuk menundukkan diriku (kepadanya)", dan seorang saksi dari keluarga wanita itu memberikan kesaksiannya: "Jika baju gamisnya koyak di muka, maka wanita itu benar dan Yusuf termasuk orang-orang yang dusta. * Dan jika baju gamisnya koyak di belakang, maka wanita itulah yang dusta, dan Yusuf termasuk orang-orang yang benar." * Maka tatkala suami wanita itu melihat baju gamis Yusuf koyak di belakang berkatalah dia: "Sesungguhnya (kejadian) itu adalah diantara tipu daya kamu, sesungguhnya tipu daya kamu adalah besar."”

(Surah Yusuf : 26-28)

Dalam ayat ini, Allah menjelaskan tentang kehadiran dua orang saksi yang menyatakan bahawa, sekiranya qamis atau baju yang dipakai Yusuf itu koyak di hadapan, menunjukkan yusuf memang bersalah. Adapun jika baju yusuf itu koyak di belakang menunjukkan bahawa Isteri pemerintah yang bersalah.

Ini kerana, jika benar isteri pemerintah mendakwa bahawa yusuf ingin merogolnya, sudah pasti baju yusuf akan koyak di hadapan, disebabkan isteri pemerintah akan menghalang jika yusuf mahu merogolnya. Tetapi, hakikat sebenar adalah, baju yusuf terkoyak dibelakang, menunjukkan, Yusuf ketika itu mahu lari dari godaan isteri pemerintah, tetapi ditarik oleh isteri pemerintah sehingga baju yusuf terkoyak dari pihak belakang.

Begitujuga, qarinah tersebut boleh dirujuk melalui firasat. Ini disandarkan kepada kisah yang berlaku pada zaman Omar bin Al-Khattab menjadi Khalifah.

Menurut Ibnu Quddamah dalam kitab Mughni, diceritakan seorang perempuan muda telah datang berjumpa dengan Omar yang ketika itu, Kaab bin Sur sedang duduk bersama dengan Omar.

Perempuan itu berkata;

يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ، مَا رَأَيْت رَجُلًا قَطُّ أَفْضَلَ مِنْ زَوْجِي ، وَاَللَّهِ إنَّهُ لَيَبِيت لَيْلَهُ قَائِمًا ، وَيَظَلُّ نَهَارَهُ صَائِمًا

Maksudnya;
“Wahai Amirul Mu’minin, aku tidak melihat seorang pun lelaki yang lebih baik daripada suamiku. Demi Allah, malamnya sentiasa qiyamullail, dan siangnya sentiasa berpuasa.

Mendengar perkataan perempuan itu, Omar memuji suaminya itu. Perempuan itu merasa malu dan terus pulang dengan wajah yang hampa.

Melihat keadaan itu, Kaab berkata kepada Omar;

يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ، هَلَّا أَعْدَيْت الْمَرْأَةَ عَلَى زَوْجِهَا ؟ فَقَالَ : وَمَا ذَاكَ ؟ فَقَالَ إنَّهَا جَاءَتْ تَشْكُوهُ ، إذَا كَانَتْ حَالُهُ هَذِهِ فِي الْعِبَادَةِ ، مَتَى يَتَفَرَّغُ لَهَا ؟

Maksudnya;
”Wahai Amirul Mu’minin, apakah tuan tidak mengira masalah perempuan itu terhadap suaminya? Omar berkata : apa sebenarnya? Lalu berkata (kaab), sesungguhnya perempuan itu datang untuk membuat laporan kepada kamu. Apabila suaminya sentiasa dengan ibadat, bilakah masanya suaminya meluangkan masa untuknya (dengan jimak)?”

Mendengar kata-kata kaab, Omar menyuruh suami perempuan itu dipanggil. Ketika suami itu berada di hadapan Omar, Kaab diminta agar menjatuhkan hukuman terhadap suami tersebut.

Kaab terus berkata;

فَإِنِّي أَرَى كَأَنَّهَا امْرَأَةٌ عَلَيْهَا ثَلَاثُ نِسْوَةٍ ، هِيَ رَابِعَتُهُنَّ ، فَأَقْضِي لَهُ بِثَلَاثَةِ أَيَّامٍ وَلَيَالِيهِنَّ يَتَعَبَّدُ فِيهِنَّ ، وَلَهَا يَوْمٌ وَلَيْلَةٌ


Maksudnya;
”Sesungguhnya aku melihat, seakan-akan lelaki ini mempunyai tiga orang isteri. Dan isterinya (yang datang) itu adalah isteri yang keempat. Maka aku hukumkan kepadanya, tiga hari dan tiga malam merupakan hari dia beribadat (puasa dan qiyamullail), dan bagi isterinya adalah hari yang keempat pada siang dan malamnya”

Omar bertanya, bagaimana kamu berhukum ini? Kaab menjawab, aku berdalilkan firman Allah SWT;

فَانْكِحُوا مَا طَابَ لَكُمْ مِنَ النِّسَاءِ مَثْنَى وَثُلَاثَ وَرُبَاعَ

Maksudnya;
” maka kawinilah wanita-wanita (lain) yang kamu senangi : dua, tiga atau empat”

(Surah An-nisa’ : 3)

Mendengar ini, Omar terus berkata;

وَاَللَّهِ مَا رَأْيُك الْأَوَّلُ بِأَعْجَبَ إلَيَّ مِنْ الْآخِرِ ، اذْهَبْ فَأَنْتَ قَاضٍ عَلَى أَهْلِ الْبَصْرَةِ

Maksudnya;
”Demi Allah, pandangan kamu dalam perkara pertama adalah bersangatan aku kagum berbanding satu lagi. Pergilah kamu menjadi qadi kepada penduduk Basrah[2]”

Dari kisah ini, membuktikan kepada kita bahawa qarinah juga merupakan salah satu cara untuk mengukuhkan bukti yang boleh diguna pakai, bahkan ianya telah diterima oleh golongan salaf terdahulu.

ISU ANWAR

Dalam kes tuduhan liwat, memang amat susah untuk Saiful mendatangkan saksi seramai 4 orang. Pun begitu, jika diperhatikan dari sudut qarinah, didapati ada sesuatu yang tak kena berlaku. Antaranya adalah seperti berikut;

a. Boleh dikatakan semua setiausaha Anwar Ibrahim mempunyai rupa paras yang agak ”jambu”, seperti Nik Nazmi, Ezam, Azmin, Saiful dan sebagainya.

b. Dakwaan diliwat adalah perkara melibatkan maruah. Dalam keadaan yang melibatkan maruah pun, Saiful sanggup mengaku diliwat.

c. Keberanian Saiful untuk bersumpah berbanding Anwar (merujuk kepada lamanweb tunang Saiful[3])

Dari ketiga-tiga qarinah ini (mungkin lebih), menunjukkan tuduhan saiful itu adalah suatu perkara yang tidak mustahil sebenarnya berlaku, pun begitu, ianya tidaklah merupakan bukti yang boleh menentukan perkara tersebut sememangnya berlaku.

Mungkin keadaan ini perlu merujuk kepada kenyataan Al-Fadhil ustaz Hasan Syukri yang dalam awal anwar dilepaskan dari tahanan, beliau pernah menyatakan agar PAS berhati-hati dengan Anwar Ibrahim.

Oleh itu, dari pihak PAS, diharapkan agar berhati-hati dari menyokong segala kenyataan Anwar Ibrahim, kerana dibimbangi sokongan tersebut akan ”makan tuan”.

PENUTUP

Setelah bersembang dengan sebilangan pendokong PKR, banyak dari kalangan mereka sudah agak kurang percaya dengan Anwar Ibrahim. Mereka hanya menunggu sahaja keputusan siasatan, adakah benar anwar Ibrahim meliwat atau tidak.

Mungkin tuduhan ini tidak dapat dibuktikan dengan saksi dan bukti-bukti yang kukuh, tetapi sedikit sebanyak, dengan qarinah-qarinah yang ada, menyebabkan dari sudut hati kecil, kepercayaan rakyat terhadap Anwar akan terhakis.

Jika keadaan ini berlaku, kebanyakkan mereka mendakwa bahawa mereka akan lompat Parti, dari PKR kepada PAS. Keadaan ini, tidak sekadar berlaku diperingkat bawahan, bahkan kepada pimpinan-pimpinan tertinggi PKR sehingga yang memegang jawatan exco-exco kerajaan Negeri.

Di Selangor, pihak PKR yang menjadi Exco adalah seramai 5 orang termasuk Menteri Besar. Jika mereka lompat Parti, sudah pasti PAS akan mendominasi kerajaan negeri yang seterusnya PAS akan dilantik menjadi Menteri Besar Selangor.

Di peringkat parlimen juga, mungkin keadaan yang sama akan berlaku. Yang seterusnya, Perdana Menteri dari pakatan rakyat, bukan lagi Anwar Ibrahim atau Wan Azizah atau Lim Kit Siang, bahkan Tuan guru Haji Abdul Hadi Awang kemungkinan besar akan menjadi Perdana Menteri Malaysia yang ke 6.

Mungkinkah ini akan berlaku???? Kita tunggu dan lihat....