Assalamualaikum

Sudah lama benar saya tidak menulis di blog. Alhamdulillah, doa mak abah, sahabat-sahabat untuk saya agar dapat melanjutkan pengajian di UKM dalam bidang dakwah dan kepimpinan di makbulkan oleh Allah Taala.

Terlalu banyak yang ingin saya coretkan, namun cukuplah sebagai permulaan sempena awal tahun baru kita ini untuk kita sama-sama mengucapkan setinggi kesyukuran pada Allah Taala atas segala nikmat yang dikurniakannya baik berupa nikmat kesakitan, ujian, rezeki atau apa sahaja biarpun kadangkala nikmat yang diberikan kepada kita itu tidak kita sukai.

Semoga tahun baru ini menjadiakn kita insan yang lebih berani ke hadapan mendepani cabaran mendatang. Buat k.ila yang saya sayangi, semoga perkahwinan k.ila bahagia hingga ke syurga bersama anak-anak yang comel lagi soleh dan solehah. buat wawa, radiah, bibah yang cute dan rajin; moga najah cemerlang dalam imtihan kelak. Istimewa buat mufid, milah, capa, sanah, nana, haiza, naim, ecah, fisah; i miss u all so much.

ilal liqo',

wassalam

OLEH : Amin Idris

Apakah kayu ukur sebenar kejayaan seorang graduan universiti? Adakah dengan hanya memperoleh segulung ijazah? Mentaliti majoriti ialah CGPA atau pointer 3.5 ke atas. Soalnya, adakah mereka yang 3.5 ke bawah benar-benar GAGAL? Dan adakah mereka yang 3.5 ke atas benar-benar BERJAYA?

Tahap pelajar di universiti bukanlah seperti di sekolah iaitu segala urusan kita diatur dan disusun. Bila hari Ahad (Kelantan, Terangganu dll) atau Isnin, semua pelajar di kehendaki beratur untuk perhimpunan mingguan. Kerja pelajar ialah ke sekolah dan belajar.

Kemudian ‘memuntahkannya’ semula dalam peperiksaan. Mereka yang paling banyak ‘A’, maka merekalah yang berjaya.

Universiti? Apa bezanya belajar di universiti jika kenyataan di atas sama dengan apa yang berlaku di universiti. Jadi, saya cukup tertarik dengan satu entri dari seorang sahabat yang seorang trainer yang sedang meningkat naik; Tuan Osman Affan. Di bawah saya paparkan entri beliau bertajuk

‘7 Tanda Anda akan Gagal di Universiti’

Kali ini mesej tulisan saya mungkin agak berbeza. Saya sebenarnya tidak berapa suka bercerita tentang perkara dalam bentuk negatif kerana ia akan mempengaruhi cara saya berfikir nanti. Namun, kali ini cara bercerita begini adalah perlu memandangkan beberapa situasi yang saya kerap lihat di universiti.

Sejak tahun 2005, saya sudah aktif menjalankan program-program motivasi dan teknik belajar di peringkat universiti. Apa yang saya lihat ialah memang ada pelajar yang tergolong dalam pelajar yang berdisiplin, cemerlang dan bercita-cita tinggi. Namun realitinya, lebih ramai lagi sebenarnya pelajar di universiti yang berfikiran negatif, malas, tidak ada cita-cita, terlalu selesa, tidak yakin diri, tidak mahu mencuba, lemah semangat, takut gagal dan sebagainya lagi.

Situasi ini semua menimbulkan rasa bimbang dan tidak senang dalam hati saya. Generasi pelajar di universiti sekarang ini adalah generasi yang akan membentuk dan memimpin negara kita dalam 10 hingga 20 tahun akan datang, generasi yang bakal memimpin anak-anak saya. Tetapi layakkah mereka menerajui negara jika majoritinya masih sukar untuk bangun pagi jika tidak dikejut atau dipaksa? Layakkah mereka jika bila lihat buku tebal sedikit pun sudah lemah semangat? Lebih membimbangkan lagi, layakkah mereka jika mereka diberi cabaran lalu mengalah, menarik diri dan langsung tidak mahu mencuba?

Telah beberapa hari saya duduk seorang diri mengkaji semula semua pengalaman dan situasi yang saya temui ketika berhadapan dengan pelajar di universiti. Setelah saya senaraikan semua masalah yang pernah saya temui, saya senaraikan 7 tanda-tanda seseorang pelajar mungkin GAGAL di universiti.

GAGAL bukan hanya bermaksud gagal mendapat segulung ijazah. Jika anda ada tanda-tanda ini, anda mungkin masih boleh hadiri hari graduasi tetapi anda

* Gagal menjadi orang berilmu.
* Gagal menjadi seorang yang berkeyakinan tinggi.
* Gagal menjadi seorang yang berkarisma dan boleh dihormati.
* Gagal menyerlah.
* Gagal memenuhi potensi sebenar diri sendiri.
* Gagal mencapai cita-cita sebenar.
* Gagal mencapai kejayaan dan kebahagiaan yang pernah diimpikan.
* Gagal mengejar kekayaan.
* Gagal dalam memenuhi impian dan harapan ibu bapa.
* Gagal menjadi contoh yang baik kepada orang-orang disekeliling.

Senarai kegagalan itu tidak akan habis agaknya jika difikirkan berterusan.

Jika anda sakit dan pergi berjumpa doktor, tentu doktor akan cuba mencari tanda-tanda atau simptom penyakit yang anda ada. Jika anda ada beberapa tanda sekaligus untuk penyakit demam denggi contohnya, sudah hampir pasti anda sedang mengidap penyakit tersebut.

Sama seperti tanda-tanda yang bakal saya kongsikan ini. Jika anda ada lebih daripada 2 atau 3 anda, lebih anda lakukan sesuatu. Jika tidak, tentu orang lain akan dapat meneka apakah kesudahan anda di universiti iaitu……. GAGAL!

Sumber: www.motivasibelajar.com

UJIAN

Ada yang mengatakan ujian adalah kesusahan pada tubuh badan
kesusahan pada jiwa
apa untungnya Allah menyusahkan jasad dan jiwa
bukankah ia tidak menambahkan keagungan dan kemuliaan-Nya
apalagi Dia Maha Mengasihani Maha Sopan-santun.
Pandanglah ujian dengan hatimu
ujian adalah perbuatan Tuhanmu
bukan untuk menghancurkan tetapi untuk meneguhkanmu
bila kamu memperolehi keteguhan baharu kamu menjadi pilihan
bila sudah lulus dan dipilih
Dia bangga memperkenalkan kamu kepada makhluk-Nya
keteguhan kamu melintasi ujian
menjadi dalil pilihan-Nya adalah tepat
inilah keadilan-Nya.

Ujian ditujukan kepada rohani bukan kepada jasad atau jiwa
tujuannya untuk mengukur tauhid
bukan sekadar untuk kesabaran
apakah nilai sabar tanpa tauhid
bukankah sabar juga bersama si kafir.

Ujian yang diterima dengan iman meneguhkan tauhid
menambahkan kekuatan pandangan hati
tidak berkelip memandang kepada Tuhan
sehingga kepedihan ujian menjadi kemanisan.

Ujian adalah pentas sandiwara
mempamerkan kebijaksanaan Tuan Pengarah
bila engkau diberi watak menderita
hingga berjaya membuat penonton menangis
ketahuilah
engkau adalah pelakun penting
diasuh untuk menjadi bintang
bakal menerima ganjaran lumayan.

Apabila engkau menjadi pelakun
apa bezanya watak gembira dengan watak duka
skrip di tangan Tuan Pengarah.

Saya terkenang zaman saya berprogram bersama beberapa orang sahabat. kami di taklifkan untuk melakarkan graf impian sebagai seorang mujahidah.

Ramai dikalangan kawan-kawan saya yang meletakkan graf perjuangan mereka akan sedikit menurun setelah berumahtangga kecuali kumpulan saya. Alasannya nak tumpu untuk menjaga anak. Al-maklumlah anak-anak masih kecil lagi masa tu.

Beberapa orang sahabat yang sudah masak dengan perangai saya menunjukkan memek muka kurang puas hati bila saya asyik dengan mengkritik graf mereka. Sungguh saya benar-benar rindu saat itu. Rindu untuk melihat wajah comel protes sahabat-sahabat saya.

"Kenapa perlu turunkan lakaran graf itu selepas berumahtangga?" Soalan saya yang pertama.

Pada saya ya, memang tidak dapat kita nafikan ramai muslimat yang sedikit menurun penglibatan mereka selepas berumahtangga. Tapi bilamana dari awal-awal lagi kita telah melakarkan graf impian kita sebegitu bermakna kita memberitahu umum itu lah kita pada masa akan datang.

"Bukankah lebih baik kita merancang sekurang-kurang kita akan 'maintain' pada masa tu?" saya menambah.

"Masalahnya, memang realiti kita tengok ramai muslimat begitu". Seorang muslimat membangkang cadangan saya.

Realiti, aduh sampai bila kita harus mengikut arus? Sebagai mujahidah akhir zaman, kadangkala kita perlu menongkah arus. Memang kadangkala ada muslimat yang berdepan cabaran mendapat suami yang tidak faham perjuangan Islam. Tapi, itu bukan alasan utama kerana sebagai perempuan kita di berikan peluang untuk buat ta'liq sebelum mendirikan rumahtangga. Lihat 'Hari-hari dalam hidupku' karangan al-marhumah Zainab al-Ghazali.

"Amboi, berkobarnya awak cakap ye. Jangan hanya pandai cakap je, saya nak tengok awak jadi senator ganti ketua muslimat yang ada sekarang ni kat depan satu hari nanti." Sinis seorang teman saya suatu hari.

Wah, tercabar juga saya. InsyaAllah, untuk keizahan masa depan Islam saya akan cuba untuk buat yang terbaik dan saya mengajak seluruh sahabat-sahabat saya untuk turut punya keazaman sebegitu. Amin ya Allah!


MUSLIMAT DAN TARBIAHNYA

http://geraktarbiyah.blogspot.com/

Secara fizikalnya, batinnya, hatinya, perasaannya, tutur katanya, sentuhannya amat berbeza sama sekali dengan kaum muslimin. Selalu benar muslimah itu dikatakan sebagai sayap kiri perjuangan muslimin ataupun berdiri hebatnya seorang wira ada muslimah di sebaliknya.. Jika kena dengan cara didiknya, betul niatnya, dan beragama pula maka tenanglah dunia ini dan damailah hidup ini kerana di sebalik kejadian seorang wanita telah tersurat yang dia merupakan fitnah kepada dunia..Songsang langkahnya maka ramailah yang terjerat, salah niatnya maka ramailah yang merana..

Lembut bukan bererti lemah
….tangan yang lembut menghayun buaian boleh menggoncang dunia…..

Barangkali muslimat gerakan kampus ( yang belum mempunyai anak sendiri ) belum lagi merasakan bagaimana yang dimaksudkan atau apa keadaannya daripada menghayun buaian kepada menggoncang dunia..Menghayun buaian di sini bukanlah diertikan sebagai ‘post’ babysitter yang mendodoikan si kecil agar segera melelapkan matanya, bukan juga menyusukan atau memberikan si kecil makan tetapi melebihi daripada itu.

Dia dilihat sopan menghayunkan langkah, kadang-kadang sekali-sekala melihat mentari luar. Dia adalah seorang suri dan juga seorang ibu bukan sekadar kepada anak-anak tetapi juga seorang pendidik kepada pemimpin dunia! (Isk, ada kalanya, jangan dilihat zahirnya sahaja, kadang-kadang muslimat yang tegas dan garang yang itulah sebenarnya muslimah yang halus dan lembut…lepas kahwin baru tahu…..! )

1.Didikan untuk muslimah

Muslimat merupakan sayap kiri perjuangan…dia mesti dididik ke arah itu. Tatkala kawan-kawan wanita yang lain berperap di dalam bilik mengulangkaji pelajaran, atau juga ketika mereka selalu pulang ke rumah untuk menjalankan amanah kepada keluarga, atau juga ketika mereka menjadi puteri lilin yang sangat menjaga penampilan diri daripada habuk kotoron,pancaran matahari dan sebagainya, tetapi ini jauh berbeza dengan muslimat kita yang betul-betul berjuang.

Mereka menguis jauh keinginan itu, mereka memendam rasa dalam perkara itu, mereka tidak mengutamakan perkara lain melainkan rasa kuat ingin berjuang dan bersusah payah dan berpenat lelah di belakang perjuangan muslimin. Namun dalam masa yang sama mereka tetap mencari ruang seberapa yang ada untuk urusan itu, bukan kosong semata-mata…

…” ana tak kisah enti, berjuang macam mana pun,di posisi manapun, jadi menyapu sampah pun..kalau tugas menyapu sampah itu boleh menjadi asbab kemenangan Islam ana rela melakukannya…” bisik seorang sahabat muslimat suatu ketika…

Ainul mardhiyyah..seharum kuntuman di taman syurga…
Bisakah dicari di dunia ini sepertinya lagi…?

Sahabat- sahabat muslimat sekalian,

Tahu kisah Ummu ‘Imarah yang mulia itu?Ummu ‘Imarah (Nusaibah) zaman sekarang mungkin anda sekalianlah…Beliau merupakan pejuang muslimah sulung dalam Islam…
Imam Al-Zahabi pernah menyebut : “ Ummu ‘Imarah yang mulia adalah seorang mujahidah, ikut serta menyaksikan Bait’at Al-‘Aqabah, Perang Uhud, Perang Al-Hudaibiyyah, Perang Hunain dan Perang Yamamah.

Aduhai muslimat, nak cakap hebatnya Ummu ‘Imarah ni beliau bukan sahaja memberikan minuman dan merawat pejuang muslimin yang haus dan yang tercedera ketika perang Uhud tetapi beliau berani menghunus pedang sambil memakai perisai perang untuk menjadi back up tentera muslimin yang ketika itu ramai yang telah syahid dan lari setelah diasak tentera musuh..Ummu ‘Imarah juga telah melindungi nabi kita, Rasulullah SAW daripada pihak musuh sepanjang keadaan genting itu sehinggakan Rasulullah SAW telah bersabda yang bermaksud “ Aku tidak menoleh ke kiri dan ke kanan kecuali aku melihat Ummu ‘Imarah berperang di hadapanku” … MasyaAllah..Subhanallah… Segala puji hanya bagi Allah…


Hebat berperang memang Ummu ‘Imarah hebat tetapi beliau juga berusaha untuk mengusai ilmu agama kerana antara ahli ilmu dan ahli ibadah ternyata ahli ilmu lebih ditakuti oleh syaitan kerana mereka bukan golongan yang mudah dihasuti… Mereka beribadah atas dasar ilmu dan kefahaman….Yea, Ummu ‘Imarah juga telah menunjukkan selain mantap di medan peperangan tetapi beliau juga memahami Al-Quran setanding hebatnya beliau ketika berperang..Seperti yang diriwayatkan dalam sebuah kitab yang berjudul ‘nisa’ min ‘asadul nubuwwah hasil tulisan Abu Azka Al-Madani dan Harun Ar-Rasyid Hj Tuskan yang menceritakan tentang peristiwa ini. Suatu ketika Ummu ‘Imarah datang menghadap Rasulullah SAW sambil berkata …’Ya Rasulullah! Aku tidak pernah melihat kaum wanita disebut di dalam Al-Quran sebagaimana halnya kaum lelaki’… Maka turunlah firman ALLAH SWT yang bermaksud : ‘Sesungguhnya lelaki muslimin dan perempuan-perempuan muslimah, lelaki yang mukmin dan perempuan-perempuan yang mukminah…’(Surah Al-Ahzab : 35 ).

( Mungkin kita perlu katakan kepada muslimat kita yang bertungkus lumus dalam gerak kerja Islam di kampus sebagai muslimah obor perjuangan…ini sebagai ganti kepada ayat tangan yang menghayun buaian itu tadi. Namun pepatah menghayun tadi perlu dipegang sekuat-kuatnya oleh muslimat kerana kita perlu ‘menghayun buaian’ juga suatu hari nanti…InsyaAllah… )

Persediaan
Bonda kepada Imam Al-Ghazaali telah melakukan persediaan sekian tahunnya sebelum melahirkan seorang anak yang menjadi cahaya dalam Islam…itu tidak termasuk lagi amalan sepanjang mengandung yang menjadi bayangan kepada anak yang bakal dilahirkan nanti.

Duhai muslimah…. Untuk mendapatkan generasi yang memahami agama yang sebenarnya dan menghafaz kalamullah ini juga datangnya daripada ibu yang mengandungkannya. Jika bonda para ilmuan Islam dahulu telah melakukan persediaan melebihi hampir 20 tahun sebelum melahirkan seorang anak cuba kita hitung dengan umur kita sekarang.Sekiranya anda sudah berumur 22 tahun adakah anda patut bersalin ketika berumur 42 tahun?atau sepatutnya anda sudah melakukan persediaan itu seawal usia kanak-kanak yang mumayyiz lagi….? Kita renungkan bersama.

Wanita yang Faqih dan Al-Hafizah

Antara wanita yang mulia yang banyak menghafaz hadith NABI SAW ialah Ummu ‘Athiah. Hafalannya cukup bagus dan beliau sering berusaha untuk mendalami ilmu agama. Imam Nawawi telah berkata bahawa telah diriwayatkan dari Ummu ‘Athiah hadith yang diriwayatkannya daripada Rasulullah SAW adalah sebanyak 40 hadith. Enam hadith yang sama telah diriwayatkan bersama Bukhari dan Muslim dalam buku mereka. Satu hadith yang tidak sama masing-masing diriwayatkan mereka berdua 1

Ayuh akhowat sekalian… tidak pernah mendapat pentarbiyyah sekolah agama atau latar belakang keluarga yang bukan islamik bukan sebab untuk kalian dan diri ini daripada tidak faqih tentang ilmu agama..dan usahlah sekali-sekali perkara ini menjadikan kita bersifat rendah diri untuk bersuara atau membidas pendapat orang lain sekiranya perlu. Malu? ye. Mungkin betul tetapi jika niat kalian untuk mencari redha Sang Pencipta pasti akan terpecahlah tembok itu.

Sehari selembar benang…lama-lama jadi kain..Sehari hafaz satu ayat lama-lama lengkap satu surah..InsyaALLAH boleh.

Untuk mendalami ilmu agama bagi menyempurnakan tarbiyyah fardhi sangat-sangat dituntut dalam Islam.Walaupun ia jatuh kepada sunat muakkad mengikut setengah pendapat, namun mencari ilmu itu wajib. Sebelum kita pandai sembahyang sudah tentu kita menuntut ilmu tentangnya.Sebelum kita pandai buat blog,tentu kita belajar mengenainya…bahkan sebelum kita ke Petaling Jaya dari arah Serdang tentu menuntut kita bertanyakan orang arah tujunya walaupun papan tanda jelas ‘berterbangan’ dipandangan mata. Ilmu ini banyak seperti ilmu akademik yang antara contohnya fizik,kimia,biologi, matematik dan sebagainya atau ilmu khusus bidang agama yang menjurus kepada seluruh kehidupan ini.. Tetapi,bukanlah niat untuk menyatakan ilmu ini sekular atau terasing antara satu sama lain

Apa salahnya mencari ilmu tanpa henti.Datang ke majlis ilmu sebanyak mungkin dan sesempat mungkin.Fitnah jika keluar rumah sudah tidak berlaku pada zaman sekarang bahkan ramai muslimat keluar rumah untuk melaksanakan kewajiban dan memenuhi tuntutan. Mereka dilihat keluar untuk bekerja, mnuntut ilmu, ke pasar, rumah saudara bahkan ke masjid atau surau secara berjemaah. Di masjid, surau, fakulti, pondok, usrah, blog atau buku.. Ye,buku. Pelbagaikanlah buku dan sumber rujukan. Sebolehnya bukan kita sekadar membaca buku tetapi menelaah..bukan sekadar memahami tetapi menjiwai..dan bukan sekadar mengingati bait-baitnya yang indah tetapi mengupas. Jika dapat, mintalah para murobbi mengupasnya..

Terkenang pula kepada arwah kak Shafa yang kuat menghafaz Al-Quran…..

Penutup

Lembut tuturmu tegas membela agama..
Gagah berani tiada tandingnya..
Mulia akhlakmu didikan rumah kenabian…
Menyintainya adalah suatu ‘ibadah..
Puteri kesayangan Rasulullah …


Muslimah gerakan hari ini bukan tak hebat, bukan tak kuat, bukan tak mantap tetapi kita tak cukup menguatkan antara satu sama lain lagi... Ramai antara kalian yang tinggi mujahadahnya, unggul dalam bait al-muslimnya, maju mendepani masalah ummahnya, tinggi pengorbanannya..Namun berapa ramai yang mampu bertahan dan istiqomah sehingga ke hujung nyawa. Berapa ramai pula yang mampu melahirkan dan mendidik generasi pembela agama? Untuk melahirkan muslimah yang tegar tarbiyyah, kuat kakinya dalam perjuangan, tabahnya melalui saat-saat kesunyian dan cekal memikul amanah sayap kiri perjuangan sedangkan kita mempunytai had – hadnya, batasannya dan terciptanya kita daripada tulang rusuk kiri kaum adam memerlukan muhasabah dan persediaan yang cukup rapi dan perbincangan yang matang. Memang wanita dikenali sebagai golongan yang halus hatinya, teliti pemikirannya dan sarat dengan emosi malah cepat mengalir air matanya tatkala berhadapan situasi yang menyentuh hati tetapi katakanlah kepada diri yang kita akan banyak menangis di tikar sejadah…tak mudah untuk tersungkur lemah tetapi cepat sujud mengharap kekuatan hanya daripada-NYA…

Demi Allah Yang Maha Esa,
Sesungguhnya tidak disediakan jalan yang mudah
untuk menuju cinta-Mu,
Menitis air mata, tatkala merindu,
Menitis air mata, tatkala semakin menjauh,
Tetapi janji Allah tetap segar dan mekar
tanpa pengkhianatan,
Kerana ku tetap yakini,
Allah menyatakan "Wajiblah cintaku kepada oran-orang yang berkasih sayang kepada-Ku"


Nota kaki ;
1 Tahzab Al-Asma wal-Lughat(2/364)

OLEH : NURUL MUNAWWIRAH

Saya dijemput untuk menjadi pewacana terhadap tajuk gerakan mahasiswi Islam perlu perubahan. Pada mulanya, pelbagai persoalan bermain di minda saya apabila diajukan soalan sedemikian. Perubahan?

Ada yang berpandangan gerakan wanita Islam perlu berubah selaras kehendak massa, ada yang kata perlu lebih menonjol dan ada juga yang kata perlu lebih bermasyarakat.Di mana silapnya apabila kita melihat gerakan muslimah kelihatan lebih lesu daripada gerakan feminisme?

Saya teringat pada kata-kata saudara Syeikh Umar dalam satu forum. Katanya, beliau amat kagum dengan Sisters In Islam, namun bukan atas perkara dasar yang dibawa mereka yakni kesaksamaan gender tapi atas dasar sikap dan keberanian yang mereka miliki dalam mempertahankan pendirian dan fahaman mereka. Katanya lagi, seharusnya wanita Islam kini harus mula lantang kembali mewarnai massa dengan kefahaman sebenar Islam mengenai isu-isu wanita.

Kesilapan terbesar gerakan wanita Islam sekarang adalah salah faham terhadap konsep malu. Ya, wanita dan malu sememangnya tidak dapat dipisahkan. Namun biarlah bertempat. Jika ingin menyatakan pendirian dalam mesyuarat ataupun sewaktu sesi brainstorming pun malu-malu alah, berat kes ni. Apabila kita membicarakan soal ummah, kita harus menjadi serius mengembleng tenaga jihad berfikir dan sepatutnya semangat jihad itu bisa membuahkan pula keberanian kepada kemahuan untuk bercakap dan bertindak. Entah di mana tarbiyyah kita, sesudah digelar ahli gerakan, masih ramai yang terpotret menjadi tawaddhu’ tak kena tempat. Ini menjadi masalah besar sekiranya kita menanam keinginan untuk mendidik masyarakat.Bagaimana mereka hendak yakin pada kita sekiranya kita sendiri tidak mempunyai keyakinan kepada diri sendiri?

Kedua, ahli gerakan muslimah perlu lebih matang apabila bermasyarakat. Pernah saya bertembung dengan beberapa kejadian di majlis keramaian, terdapat segelintir ahli gerakan muslimah tidak pandai membawa diri. Seharusnya, apabila ditarbiyyah dengan kefahaman Islam, kita sepatutnya mengepalai adab-adab yang diajar oleh Islam selaku anak gadis muslim apabila berada dalam majlis yang bersama orang tua. Sukar senyum dan agak lambat bergerak turun ke dapur mahupun ringan-ringankan tangan untuk membantu apa yang patut, walau nampak remeh, sebenarnya memberi impak besar pada orang ramai untuk menilai akhlak kita.

Apabila bertembung dengan pelbagai jenis orang dalam sesebuah majlis, tidak kira yang tua atau muda, yang kelihatan baik atau sebaliknya, kta seharusnya terlebih dahulu memulakan salam dan merendahkan diri menyapa mesra. Apabila berbual dengan yang lebih tua, janganlah kelihatan seperti kita mahu menang dalam setiap perbualan.

Ketiga, ahli gerakan muslimah perlu lebih aktif, pantas dan kreatif dalam bertindak. Seandainya dilihat kaum lelaki kelihatan semakin lesu bergerak, sebagai tiang kepada gerakan, orang perempuan perlu bangkit memberikan satu tekanan, simbolik kepada provokasi untuk membantu kaum lelaki kembali sedar akan tanggungjawab mereka. Isu-isu wanita yang berkaitan dengan hak dan penindasan yang seringkali dijaja oleh golongan feminisme haruslah punya penyelesaian yang disediakan oleh gerakan wanita Islam.Gerakan wanita Islam sekarang haruslah lebih banyak cuba menerobosi media untuk kembali menjuarai pendominasian cara masyarakat umum berfikir. Golongan feminisme sangat berani dan lantang dalam mencanangkan pendirian mereka kerana mereka lihat tidak ada gerakan wanita lain yang berani menonjol seperti mereka dalam memperjuangkan isu wanita.

Keempat, ahli gerakan muslimah perlu lebih banyak membaca dan menambah pengetahuan mengenai isu semasa. Hal-hal semasa politik perlulah dititikberatkan dalam kefahaman seharian. Ibu Imam A-Syafie telah bersedia menyiapkan diri sebelum Imam As-Syafie lahir lagi untuk membentuk keperibadian mujahid ulung terhadap beliau.Begitu juga dengan ibu-ibu para pahlawan lain. Seharusnya, kita harus sedar peranan kita dalam melahirkan generasi pejuang masa hadapan. Jika kita mahukan anak-anak kita mahupun seluruh keturunan kita menjadi mujahid dan mujahidah ulung dalam perjuangan, kita harus terlebih dahulu memantapkan diri. Seorang wanita yang mampu membaca politik dan mempunyai pengetahuan yang bagus insyaAllah akan mampu melahirkan anak yang mampu mempunyai dayajuang politik dan punya kefaqihan agama yang tinggi. Perhatikan mengapa ada kata pepatah berbunyi, tangan yang menghayun buaian, bisa menggoncang dunia.

Kelima, walaupun, ahli gerakan telah ditanamkan dengan jatidiri sebagai aktivis dakwah, namun jangan sesekali kita tinggalkan tugas asasi kita sebagai seorang wanita. Kebolehan memasak, mengurus rumahtangga juga sangat penting diambilkira sebagai didikan utama terhadap setiap ahli gerakan wanita. Semuanya perlu persediaan dari awal agar apabila bergerak kerja dalam lapangan sesudah berumahtangga tidak menimbulkan masalah. Perlu diingat, tidak guna gerak kerja dakwah masyarakat sangat aktif, sekiranya kita tidak pandai menguruskan keluarga sendiri di rumah. Cara bekerja ahli gerakan dakwah muslimah yang belum berkahwin dan sudah adalah sangat berbeza kerana keutamaan sudah bertambah. Maka di sini, teknik pengurusan masa dan pembahagian tanggungjawab adalah penting untuk di pelajari.

Wanita memainkan peranan yang amat penting dalam sesebuah organisasi apatah lagi gerakan. Ahli gerakan muslimah harus kembali merebranding imej agar menjadi ikon kepada semua wanita tidak kira bangsa, agama dan keturunan. Yang penting , wanita Islam menerajui perjuangan isu hak wanita selaras dengan kehendak syara’. Apapun, tidak dilupakan juga, muslimin juga memainkan peranan penting dalam membimbing wanita dalam memperjuangkan isu mereka.

Kemungkinan besar, isu feminisme tidak akan timbul seandainya semua lelaki benar-benar menghayati ajaran Islam.Adalah satu penipuan seandainya mengatakan tidak langsung berlaku penindasan terhadap hak wanita dalam kes-kes tertentu. Sesetengah lelaki yang berfahaman kolot dan tidak melihat wanita sebagai anugerah Tuhan, sewenangnya memanipulasi kelemahan wanita demi keuntungan mereka. Maka, tidak wajar sama sekali jika dikatakan tidak perlu ada perjuangan terhadap isu-isu wanita. Isu perjuangan wanita bermula di Malaysia dalam tahun 1962 di mana tika itu, Kesatuan Guru-Guru perempuan dengan kerjasama Badan Wanita Kebangsaan mengadakan sebuah konvesyen menuntut gaji sama rata dengan pekerja lelaki. Waktu itu, walaupun wanita bekerja sama masa malah lebih daripada lelaki, gaji mereka tetap rendah. Malah lebih malang lagi, ada di antara sector yang tidak memberikan wang pencen pada bekas pekerja wanita. Ini menyulitkan wanita terutama yang bergelar ibu tunggal. Oleh, kesedaran kaum lelaki dalam menjaga kaum wanita juga berupaya membantu menangani masalah feminisme.

Fitnah banyak dimomokkan oleh para musuh Islam. Muslimah Islam kolot, ditindas dan dinafikan hak bersuara. Justeru, wanita Islam itu sendiri perlu bangkit menjernihkan kekotoran khabar angin tersebut. Mahasiswi Islam harus mula bertindak dan buat persediaan.

Persoalannya, bila kita mahu mulakan?

Layari:
http://mawarmunawwarah.blogspot.com/

MUKTAMAR gabungan mahasiswa islam se-malaysia (gamis)
KALI KE-18
25-26 julai 2008

“MENUJU WAHDAH MENGEMBALI IZZAH”

GERAKAN MAHASISWA YANG MENOREH SEJARAH DUNIA

Wahai saudara-saudaraku, anak-anak muda Islam yang beriman! Wahai orang-orang yang ingin lepas dari ikatan! Wahai orang-orang yang ingin memecahkan belenggu, yang memasung kaki dunia Islam, dari hujung ke hujung, dari barat ke timur!

Ketahuilah! Sejarah itu ada kerana adanya pemuda, sejarah itu pun hidup kerana hidupnya para pemuda. Hidup yang bererti bercahaya ruhaninya, mengakar pemikirannya, dan berkembang gerakannya. Anes Baswedan, Rektor Universiti Paramida menyebut “….Kalau kita berbicara tentang anak muda, kita tidak boleh menempatkan diri mereka pada lapangan lokal saja, tetapi harus dilihat pada lapangan global, sekurang-kurangnya benua Asia. Kerana anak muda dilahirkan tidak hanya untuk negeri, tapi juga untuk dunia…”

Gerakan mahasiswa adalah sebahagian dari gerakan anak muda yang sangat ditakuti pemerintah. Rejim Papandreou di Yunani tumbang dengan keguguran seorang mahasiswa National Union of Greek Students pada saat memperjuang hak asasi manusia di gedung Parlimen. Di Amerika Latin, diktator Batista ditumpas oleh tokoh muda revolusioner Che Guevara. Di Turki pada tanggal 29 Mei 1960, para mahasiswa berhasil menggulingkan Bapak Menderes yang korup dengan korban nyawa hampir 20 Mahasiswa. Pada tahun yang sama, Mahasiswa Korea Selatan membuat sejarah dengan menurunkan rejim korup Dr. Syngman Rhee yang berkuasa selama 12 tahun. Peristiwa Black Friday menyaksikan gerakan mahasiswa berperanan menjatuhkan kerajaan Shah Iran yang zalim di Iran. Kejatuhan 32 tahun pemerintahan diktator Soeharto di Indonesia juga dikaitkan dengan peranan dan pengorbanan gerakan mahasiswa Universiti Trisakti. Jose Rizal adalah pengerak kebangkitan patriotik mahasiswa dalam menghalau kemasukan penjajah ke Filipina. Begitu juga kita melihat kebangkitan mahasiswa di China, Korea.

Di negara-negara Asia Barat, munculnya kepimpinan pejuang yang telah mengembalikan maruah dan kemuliaan bangsa seperti apa yang berlaku di Mesir. Lihatlah kebangkitan mahasiswa diterajui oleh salah seorang pelajar Al-Azhar yang berasal dari Daerah Halab (Aleppo) di Syria iaitu Sulaym an Al-Halabi mengusir keluar tentera Napoleon Bonaparte yang telah menyerang Al-Azhar. Penubuhan Ikhwan Muslimin pimpinan Ustaz Hasan Al-Banna antara penyebab kebangkitan mahasiswa dalam menyebarkan Islam ke pelusuk dunia. Kebangkitan ini kebanyakan dipelopori oleh mahasiswa universiti al-Azhar. Di Afghanistan, golongan yang bersusah payah menghalau kemasukan Soviet Union ke atas bumi ini ialah golongan mahasiswa yang dikenali Taliban yang dipimpin oleh Mullah Omar. Di Malaysia, pemuda dan mahasiswalah yang merencana Angkatan Perpaduan Ummah dan Parti Keadilan Rakyat. Dan banyak lagi peristiwa dalam lipatan sejarah yang membuktikan kehebatan dan peranan mahasiswa dalam mencatur politik dunia.

Dominasi Gerakan Mahasiswa Islam di Malaysia pada awalnya bermula dengan tertubuhnya Barisan Bertindak Mahasiswa Negara. Namun, kedudukan minoriti Islamic Groups dalam MPP telah meletakkan BBMN tidak lagi releven. Realiti ini telah membawa pada penubuhan Gerakan Mahasiswa Islam Se-Menanjung (GAMIS) pada sesi akademik 1989/90. GAMIS ditubuhkan oleh Mohd Yusof Abdullah, Presiden PMIUM. Pertimbangan kepemimpinan mahasiswa Islam pada ketika itu cukup unik. Walaupun Islamic Groups gagal menguasai MPP di kampus-kampus utama, namun mereka masih mendominasi PMIUM, ISIUKM, PMUTM, PMIUSM dan mempunyai circle tersendiri di beberapa kampus kecil. Demografi di atas ini adalah suatu kekuatan (strenght) dan peluang (opportunity) bagi Islamic Groups demi menggarapkan semula gelombang perubahan walaupun BBMN tidak releven lagi.

Para muktamirin-muktamirat yang saya kasihi,

Demikianlah kuasa mahasiswa, kuasa anak muda yang bisa menggoncangkan bukit-bukau dan mencipta gelombang perubahan dalam memimpin minda rakyat. Namun, saya ingin menegaskan supaya tiada guna kita terus nostalgic dengan sejarah, sedangkan kita masih tercari-cari arah. Ingatlah :

”Bukan seorang pemuda yang begitu asyik dengan sejarah ayahnya, saudaranya, atau datuknya, tetapi pemuda yang sebenarnya akan berkata, inilah aku”.

Kita telah disajikan betapa golongan pemuda yang menjadi tulang belakang paling ampuh dalam 23 tahun perjuangan Rasul menegakkan Islam. Kita juga telah acapkali didodoikan dengan kisah pembukaan Kota Constantinopel oleh anak muda 23 tahun, Sultan Muhammad Al-Fateh. Namun, kenapakah kita dan gerakan kita terus dilihat bergerak secara bermusim dan “sekejap ada sekejap tiada” ? Kelesuan gerakan mahasiswa Islam hari ini dalam memaksimakan peranan sebagai jurubicara ummah berbekalkan modal intelektual yang mahal amat dikesali pelbagai pihak yang meletakkan high-expectation kepada kita, khususnya apabila memasuki era baru pasca ‘tsunami’ politik Malaysia pada 8 Mac 2008. Hampir setiap hari, bahkan kurang dari 24 jam sahaja, akan berlaku pelbagai gempa pergolakan politik-sosial-ekonomi Malaysia yang menuntut kita dan GAMIS bangkit menyatakan pendirian. Namun harapan rakyat untuk melihat aksi itu terus tidak kesampaian. Mengapa ?

Adakah kita masih menuding jari pada kekangan-kekangan musuh atas nama AUKU sebagai punca kelesuan kita? Atau tarbiyah dan sistem pembinaan jatidiri kita yang selama ini gagal memberi jawapan kepada gejala kelesuan ini?

AYUH MENUJU WAHDAH MENGEMBALIKAN IZZAH GAMIS !

Adik-beradik keluarga GAMIS yang saya cintai kerana Allah,

Sang pujangga Iqbal pernah bersajak,

“Walaupun satu keluarga kami tidak mengenal,

Himpunlah daun-daun yang berhamburan ini,

Hidupkanlah ajaran saling mencintai,

Ajar lagi kami berkhidmat seperti dahulu”

Secara praktikalnya, GAMIS, walaupun dianggap “keluarga” gerakan-gerakan mahasiswa Islam kampus, ia belum mencapai “wahdah” yang kita kehendaki. Bahkan, kita seolah-olah terperangkap dalam sangkar kampus, atau blok kenegerian, atau mungkin saya boleh sifatkan kita terikat dengan pembentukan tarbiah di kampus masing-masing. Ya, kita menghormati dan memahami setiap kampus memiliki identiti tarbiah dan upaya kualiti yang tersendiri, namun sekiranya kekuatan dan keunikan ‘domestik’ itu tidak mampu kita himpunkan bersama, lalu kita hapuskan “blok kampus” yang banyak memerangkap kita selama ini, maka percayalah anda dan GAMIS akan terus lesu dan terkebelakang. Sesungguhnya, natijah daripada kesatuan yang wujud dengan telus, saksikanlah kasih sayang dan ukhuwah Islamiah sesama kita pasti terserlah, walaupun kita berjauhan geografi dan berbeza kekuatan. Kepimpinan GAMIS tidak mahu lagi melihat kampus terus sibuk hanya urusan kampusnya, negeri dengan negerinya, sebaliknya kita inginkan lihat SATU dan KESATUAN dalam melahirkan gerakan yang lebih cergas lagi lugas.

Seolah-olah, semuanya adalah GAMIS. Ya, seolah-olah semuanya GAMIS. Bedanya, kita berada di kampus yang berlainan sehingga menuntut kita memainkan aksi berdasarkan realiti tempat dan suasana kita. Namun, pemikiran, keinginan, keazaman, kasih sayang, semangat bahu-membahu, semangat ukhuwah, daya eksistensi, idealisme, semuanya adalah satu, ibarat anak-anak panah yang berada dalam satu busur, namun dilepaskan ke sasaran yang berlainan.

Tidak akan kuat melainkan melalui kesatuan. Nah, kalian saksikan bagaimana kawasan Amerika Utara, Tengah dan Selatan yang bernaung di bawah NAFTA, kesatuan Negara-negara Pasifik dalam APEC dan Negara-negara Eropah dalam EU, maka kita mesti bersatu dalam GAMIS. Sekiranya kita masih lagi mengamalkan budaya acuh tak acuh tentang nilai ukhuwah dan sense of belongings, sikap tidak concern dan malas mengambil berat berkenaan kampus lain, maka dibimbangi gerakan Islam GAMIS tetap statik dalam suasana kejumudan dan kebekuan.

Justeru, bagi menjayakan misi besar GAMIS akan datang ke arah “Menuju Wahdah Mengembalikan Izzah” yang hilang, saya ingin rumuskan 7 paksi utama iaitu :

1. Laksanakan “Orde Baru” Tarbiyah
2. Agresifkan Dakwah Sebagai “Movement”, Bukan Sekadar Program
3. Tajamkan Agenda Siasah Untuk Lahirkan “Future Leader”
4. Menjuarai Isu-isu Kewanitaan Secara Tepat di Arus Perdana
5. Tingkatkan Daya Intelektual Aktivis
6. Terapkan Budaya Kerja GAMIS
7. Hidupkan GAMIS Negeri

PAKSI PERTAMA : LAKSANAKAN “ORDE BARU” TARBIAH

Wahai jiwa yang membara-bara demi menegakkan tertegaknya daulah Islamiah,

Telah lama GAMIS melaungkan gagasan tarbiah kepemimpinan yang dinamika, percambahan kaderisasi yang produktif, pembinaan karismatik minda dan keupayaan praktikal. Telah lama GAMIS gagaskan pembangunan infrastruktur daya kepemimpinan yang sofistikated dan canggih-manggih dalam mencabar dunia ultra-moden yang sarat dengan simpang-siurnya yang tersendiri. Ia bukannya retorika fatamorgana atau bahasa propaganda yang kosong lagi kontang. Inilah asas yang diletakkan oleh kepimpinan GAMIS kali ini apabila bertekad untuk melakukan “down to earth” kepada 70 buah kampus GAMIS melalui Ijtimak-ijtimak Zon yang telah diadakan.

Tidak melampau jika saya katakan bahawa kita mahukan peremajaan tarbiah, yang tidak terikat dengan kepegunan warisan tanpa penilaian semasa dan waqi’i. Kita umpamakan tarbiah sebagai peneguh terlazim menyeluruh yang mampu mencetuskan al-yaqazah al-ruhiyyah (kesedaran rohani) kalangan ahli dalam memangkin pembentukan Order Baru GAMIS. Kita tidak mahu tarbiyyah yang kita jana tidak subur dek kerana kita tidak punya keprihatinan dalam mengembalikan nutrien berkhasiat yang mampu meransang kembali pertumbuhan kualiti dan kuantiti ahli-ahli JIK.

Ayuh semua kita bajakan kembali tanah ini. Kita perlukan mekanik-mekanik tarbiah yang berkemahiran tinggi dan punya hati yang bernyala-nyala dan tidak kering dengan keindahan akhlak serta ketinggian budi pekerti juga kemolekan ilmu. Kita inginkan penggerak-penggerak tarbiah yang berselera dan ghairah menjadikan agenda jihad dan pemerkasaan terlekat dalam hati mereka.

Wahai sekalian pencinta tertegaknya Negara Islam,

Apakah kalian lupa bagaimana ‘Asim bin Amru bersama-sama 600 orang tentera yang menyeberangi Sungai Dajlah dengan kuda-kuda mereka dalam menakluk Istana Putih Parsi sehingga musuh menganggap mereka jin bukannya manusia. Apakah kalian lupa al-‘Ala’ bin al-Khadrami yang turut menyeberangi lautan Bahrain hanya dengan kuda? Apakah kalian lupa peristiwa batalion malaikat terbaik yang turun membantu tentera Badar? Semua mereka mendapat pertolongan daripada Allah kerana hati mereka bersih, sebersih salju yang turun berguguran. Mereka berjuang untuk Islam dan dalam masa yang sama mereka menjaga hati dan ibadat mereka, seolah-olah merekalah singa di siang hari dan abid yang soleh di malamnya.

Mulut mereka terkumat-kamit dan senantiasa basah dengan bacaan al-Quran dan zikir yang tidak putus-putus. Jiwa mereka sentiasa terang dengan semangat mujahadah dan muhasabah sehingga menerbitkan kesedaran jiwa dan pencerahan hati. Kalangan mereka, ada yang mengerjakan solat Isya’ dua jam lamanya. Kalangan mereka tenggelam dan lemas dalam tangisan sehingga orang menyangka mereka hilang akal pemikiran. Kalangan mereka menjadikan al-Quran sebagai sahabat mereka sehingga mereka boleh resah jika berjauhan dengan al-Quran.

Wahai sekalian perindu negeri akhirat, kita tegaskan, GAMIS bukan sahaja gerakan politik yang tenggelam dalam dunia idealisme dan aktivisme, bahkan GAMIS menyediakan pemimpin gerakan dan negarawan masa depan yang meletakkan Allah dalam hati, sentiasa bertaubat, sentiasa merendah diri, banyak dan khusyu’ beribadat, sentiasa berasa tidak puas dengan zikir yang diungkapkan, malah tenggelam, tenggelam dan hanyut dalam keasyikan bercinta dengan Sang Pencipta.

Sehubungan dengan itu, pemerkasaan tarbiah dalaman ahli itu paling kita utamakan, sebelum kita memukau orang lain untuk menyertai perjuangan kita dengan hati yang khalis dan keinginan yang hanya untuk Allah yang Maha Perkasa. Maka saya menyeru di kesempatan yang ada ini supaya kita semua menyemai perasaan zuhud dalam diri yang menyebabkan kita tidak melihat kepada keduniaan, perasaan tawadhu’ yang menjauhkan kita daripada perasaan egoistik, qanaah dengan bercukup pada apa yang ada dengan penuh keredhaan dan kesyukuran, khusyu’ dan khudhu’ dalam menunaikan segala perintah Allah dengan saksama, amanah dalam melaksanakan segala tugasan yang diberikan, siddiq dalam percakapan, tabligh dalam menyebarkan kebenaran tanpa perasaan gentar serta bijaksana dalam mengembangkan sayap Islam ke merata alam.

PAKSI KEDUA : AGRESIFKAN DAKWAH SEBAGAI “MOVEMENT”

Para soldadu Islam yang berani,

Dakwah yang kita maksudkan adalah menarik masyarakat Islam masa sekarang yang kian gersang dengan mata air Islam kepada dunia Islam yang sebenar. Perjuangan untuk memindahkan manusia daripada satu dimensi kehidupan kepada satu dimensi kehidupan yang lebih baik menuntut kepada kesungguhan dan komitmen yang tinggi dan upaya yang berterusan tanpa rasa lemah dan mudah berputus asa.

GAMIS mengimpikan al-sahwah al-fikriyyah yang tercerna melalui kesungguhan gerak kerja ahli-ahli GAMIS di semua kampus. Kita ingin tegaskan bahawa kita mahu menyahkan fenomena budaya acuh tak acuh dengan gerak kerja dakwah. Kita tidak mahu ahli GAMIS rentung dalam dunia retorika yang hanya melaung tetapi tidak bertindak, bercakap tetapi tidak beraksi, mengkritik tetapi tidak konstruktif. Dakwah bukannya kata-kata keramat yang ada kuasa tersendiri, sebaliknya dakwah adalah praktikal, kerja, dan lebih banyak “memberi” dari “menerima”. Tiada guna dakwah jika tahu tetapi tidak mahu melaksana. Tiada guna juga mahu tetapi tidak mampu bertahan dengan karenah mad’u.

GAMIS mahu mengintegrasikan antara idealisme dengan aktivisme. Kita tidak mahu ahli-ahli GAMIS mandul upaya dan eksistensi dalam melestarikan renstra (rencana-rencana strategik) yang munazzamah dan al-nahdah al-harakiyah (kebangkitan yang dirasai oleh orang lain, bukan “syok sendiri”). Kebejatan sosial, budaya kuning yang kian menular, meluasnya penderhakaan, mampatnya hiburan, rosaknya pemikiran, semuanya saya tegaskan merupakan perancangan dan konspirasi musuh Islam dalam melembapkan bahkan menghapuskan umat Islam dari mukabumi. Mereka tidak kisah sekiranya kita tidak mengikut agama mereka asalkan kita mengikut budaya dan pemikiran mereka sehinggalah ke lubang biawak sekalipun. Ambillah pengajaran daripada kejadian makhluk kecil seperti serangga perosak tanaman kobis plutella yang sehingga hari ini tidak ada racun yang mampu melenyapkan serangga itu disebabkan perubahan demi perubahan selepas ancaman racun yang dikenakan padanya.

PAKSI KETIGA : TAJAMKAN AGENDA SIASAH UNTUK MELAHIRKAN FUTURE LEADER

Wahai para pencinta keadilan,

Saya ingin tegaskan bahawa GAMIS mesti memperjuangkan politik nilai (value political movement) dan kuasa moral (moral force) yang merentasi politik kekuasaan (power political movement), dalam menjana satu biah yang solehah. GAMIS mesti bergerak sebagai satu gerakan yang bertindak untuk memperbetulkan nilai sosial yang kian songsang melalui gagasan social engineering. Sebab itulah kita tidak pernah gentar untuk memberikan teguran bukan sahaja kepada kerajaan malah parti pembangkang itu sendiri. Budaya nilai, bukan budaya kekuasaan. Budaya nilai adalah budaya yang telus lagi mulus. Budaya perjuangan nilai tidak terperangkap dengan budaya memperjuangkan kekuasaan sebagaimana yang berlaku dalam kancah dunia politik. Nah, saya tegaskan! GAMIS mesti bebas daripada rantaian kepartian. GAMIS mesti kaya dengan pandangan tersendiri dan miliki kredibiliti yang sukar digugah dan digugat. Atas dasar menggalas sumpah bahawa “ agama itu nasihat” kepada sesiapa sahaja, GAMIS mesti berani untuk memberikan teguran tanpa berselindung kepada mana-mana pihak dengan kita jelas memahami satu perkara yang tidak perlu saya terangkan secara jelas di sini, bahawa kita sudah punya bai’ah, namun manifesto dan terjemahan bai’ah itu tidak perlu kita zahirkan demi kebaikan yang merata.

PAKSI KEEMPAT : MENJUARA ISU-ISU KEWANITAAN SECARA TEPAT DI ARUS PERDANA

Kekuatan kuantiti yang dimiliki muslimat sekarang menyaksikan muslimat memegang peranan sangat penting dalam meneruskan kesinambungan kecemerlangan GAMIS. Oleh itu, HELWANI GAMIS yang mewakili “womens’ wing” di dalam GAMIS harus tetap lurus dengan perjuangan asasinya atau ‘basic job’ iaitu; menggerakkan semua muslimat untuk bersama-sama membantu menjayakan agenda perjuangan GAMIS melalui segenap cara di samping menjuarai isu-isu yang berkaitan wanita.

Agenda pemerkasaan HELWANI akan datang harus terlebih dahulu menganalisa masalah utama yang melanda masyarakat. Kedudukan Malaysia yang sedang pesat membangun dan sedang membina nama di persada dunia menyaksikan rakyatnya didominasi oleh dua golongan iaitu golongan sederhana atau ‘middle class’ di bandar-bandar dan pinggir bandar - yang berpendidikan dan terdedah kepada isu-isu yang berlaku di dalam dan luar negara - dan berpendapatan sederhana. Golongan kedua yang juga besar kuantitinya adalah golongan luar bandar. Negara sekarang sedang berhadapan dengan ketidakstabilan yang sedikit sebanyak menyaksikan rakyat terhambat di dalam kekeliruan dan keserabutan dunia politik dan ekonomi yang tidak menentu. Akhirnya ada sesetengah daripadanya menjadi taksub membabi buta atau liberal keterlaluan di dalam menilai sesuatu isu atau masalah. Hasil daripada mentaliti yang keliru ini akan menatijahkan banyak tindakan-tindakan yang tidak tepat.

Maka adalah diharap HELWANI GAMIS di dalam rangka awalnya mengorak langkah maju ke hadapan tidak sama terjebak di dalam kekeliruan dan keserabutan berfikir masyarakat sekarang. Agenda membetul dan meluruskan mentaliti dan fahaman muslimat sangat penting agar respon dan tindak balas yang diberikan terhadap apa sahaja permasalahan ummah adalah tepat dan relevan.

Pemerkasaan muslimat tidak terhenti setakat itu sahaja, HELWANI GAMIS juga diharap menggerakkan muslimat melalui apa sahaja wadah untuk mengembalikan muslimat ke dalam arus perdana dunia. Perjuangan dunia Islam kini menuntut kita sentiasa maju dan peka dengan setiap isu berkait akademik, isu ekonomi, isu politik, isu sosial, isu alam sekitar, isu antarabangsa dan domestik. “Berada di bawah gelas kaca” tidak boleh terus menerus dijadikan budaya di dalam jamaah ini. Jika perubahan mentaliti dan sikap ini dapat dijayakan, muslimat akhirnya diharap dapat menyumbang seoptimum mungkin melalui pelbagai channel ke arah kecemerlangan ummah, lantas menyelesaikan masalah keciciran golongan muda dari arus perdana yang hanyut dalam hiburan keterlaluan dan hal remeh-temeh.

Di samping meneruskan perjuangan muslimat yang punya kelainan dan keunikannya yang tersendiri, muslimat GAMIS mestilah tetap terus dengan kebersamaannya bersama muslimin di dalam menjayakan pelbagai agenda bersama. Prestasi cemerlang yang dipamerkan muslimat dalam pelbagai lapangan adalah aset penting untuk melahirkan ummah yang lebih berdaya saing akan datang.

PAKSI KELIMA : TINGKATKAN DAYA KEINTELEKTUALAN AKTIVIS

Era tahun 90-an menyaksikan zaman kejatuhan gerakan mahasiswa Islam sesudah ia mencapai zaman kegemilangannya pada tahun 80-an. Entah di mana silapnya, gerakan mahasiswa Islam hari ini seperti kehilangan arah. Tiada pemikiran terbuka, tidak kritikal, tahap keupayaan intelektual yang rendah, sangat dogmatik dan cenderung untuk menolak idea-idea lain yang dilihat bertentangan dengan pandangannya atau pandangan bapak-bapaknya yang terdahulu. Adakah kerana kemalasan untuk membaca dan menelaah bahan-bahan bacaan baru masakini, menyebabkan pengartikulasian hujah juga lemah dan tidak meyakinkan serta mudah pula dibidas. Ini menyebabkan isu-isu yang cuba dibawa oleh mahasiswa Islam tidak berupaya untuk mempengaruhi mahasiswa-mahasiswa yang lain. Kelemahan di dalam pengartikulasian isu adalah kesan dari kurang membaca dan kurang diskusi dan justeru itu analisa yang dihasilkan oleh mahasiswa Islam tentulah cetek dan tidak mendalam (sharp). Bahkan, kebanyakan mahasiswa Islam lebih cenderung mengangkat isu-isu moral dan isu-isu “kulit” seperti isu konsert, isu percampuran lelaki perempuan, isu aurat, isu tubuh perempuan, isu tudung, isu muzik, isu gaya hidup dan yang lainnya sebagai isu utama. Sedangkan isu-isu “isi” yang lebih mustahak seperti isu keadilan, isu kebajikan mahasiswa, isu rakyat, isu demokrasi, isu pendidikan, isu hak asasi dan isu-isu yang melibatkan semua mahasiswa dari pelbagai kaum, agama dan budaya sering gagal diartikulasikan dengan baik oleh mahasiswa Islam.

Teman – teman sepejuanganku dunia akhirat,


Realitinya, gerakan mahasiswa Islam hari ini gagal untuk pergi lebih jauh dari perjuangan “politik simbol” dan yang bersifat “kulit” ini berbanding falsafah atau isi Islam itu sendiri di dalam kerangka perjuangannya. Kerana itu perjuangan persatuan-persatuan mahasiswa Islam (PMI) cenderung menjadi “eksklusif” dan hanya merangkumi mahasiswa Melayu-Islam sahaja sedangkan realiti di dalam kampus universiti (dan juga negara Malaysia) terdapat pelbagai kelompok lain seperti Cina, India, Iban, Kadazan, Serani, Orang Asli dan sebagainya yang juga merupakan kelompok yang harus dirangkumkan di dalam gagasan perjuangan PMI yang lebih bersifat “inklusif” . Kita harus ingat selalu, orang Islam di negara ini hanya 54% daripada jumlah keseluruhan penduduk Malaysia!. Kegagalan untuk aktivis mahasiswa Islam mengemukakan pemikiran dan gagasan-gagasan perjuangan yang sesuai dengan konteks masyarakat Malaysia yang plural, kelemahan mengartikulasi isu-isu isi dengan baik dan kecenderungan untuk membawa isu-isu moral dan kulit serta obsesi berlebih-lebihan terhadap ritual dan simbol agama adalah antara faktor-faktor kenapa kelompok mahasiswa gerakan Islam ini semakin terpinggir dan menjauh dari masyarakat mahasiswa yang lain. Kejatuhan kelompok mahasiswa Islam ini tidak akan berhenti, malah semakin lama ia akan semakin jatuh dan tidak akan naik-naik lagi kecuali beberapa perubahan radikal berlaku di tahap pemikiran dan gagasannya

PAKSI KEENAM : TERAPKAN BUDAYA KERJA GAMIS

Dalam proses menggilap potensi ahli bagi melahirkan world-class leaders, maka saya menyeru seluruh saf pimpinan kampus untuk meningkatkan takat keilmuan dan kadar thaqafah dengan membudayakan tradisi membaca bahan-bahan yang berat sifatnya, mewacanakan pemikiran-pemikiran dan isu-isu semasa dalam mempertajamkan sudut pandang politik, menghidupkan budaya brainstorming yang berterusan, berdampingan dengan tokoh-tokoh ilmuan yang berpandangan jauh di samping cuba semampu mungkin untuk menguasai maklumat-maklumat antarabangsa. Read to lead, hapuskan culture of inferiority complex, diskusikan tokoh-tokoh, wacanakan pemikiran dan upaya berfikir di luar batasan sempadan kebiasaan, lateral bukannya vertikel, luas bukannya sempit, mencair bukannya membeku. Jangan sesekali kita terperangkap dengan himpitan information super highway tanpa kita sendiri tidak membudayakan amalan mengkaji dan menyelidik.

Budayakan aksi, bukannya budayakan retorika percakapan. Cukuplah selama ini kita dengan perjuangan air liur, kita mahukan tindakan yang menceritakan siapakah kita. Kita tidak mahukan ahli yang hanya pandai mengkritik tetapi tidak memberikan cadangan yang prolifik. Kita tidak mahu gerakan kita ditegakkan dengan bahasa mulut semata-mata bahkan kita mahukan ia tertegak melalui bahasa tindakan, praktikal dan juga jihad. Namun kita tidak menafikan al-ihatah al-nazariyyah (pencermatan teori) dalam meneguhkan tindakan. Kita yang ingin memimpin politik negara (initiator), bukannya kita terikut-ikut (reactor) dengan politik negara. Mahasiswa yang sepatutnya mencipta dan menggores suasana, bukannya mahasiswa yang terikut-ikut dengan suasana.

Maka teladanilah ashab Yaa Siin yang rela tubuhnya dicincang-cincang demi mempertahankan kebenaran. Contohilah ashab al-kahfi yang merempuh kebatilan walau dihimpit konspirasi terancang. Telitilah perjuangan ghulam al-dakwah yang tidak kering dengan semangat dakwah dan keberanian yang kental dalam mentalqinkan ashab al-ukhdud. Jadilah seperti golongan ashab al-yamin yang menampilkan cerminan Islamik yang tulen.

Ahli GAMIS juga perlu mengamalkan budaya pantas bertindak, tangkas berfikir, on-call, cepat refleksi, responsif, berdisiplin, tidak banyak alasan, mencari kerja untuk Islam bukannya melarikan diri, rasa ghairah dan sangat berselera untuk memuliakan ummah dan melonjakkan Islam ke tempat asalnya, sentiasa resah mengenangkan nasib Islam yang kian tandus dalam kekejaman musuh yang membenci kemurnian Islam. Saya teringat bagaimana Sa’id Hawwa menceritakan perihal gurunya yang sentiasa bergerak untuk memastikan kebaikan buat Islam seolah-olah Islam merupakan kambing yang akan disembelih.

Ahli GAMIS mesti berani. Ahli GAMIS mesti jangan bersikap bacul, pengecut dan penakut. Ahli GAMIS mesti sedia berkorban. Disebabkan itulah kita ingin menyeru kepada seluruh ahli GAMIS untuk melepaskan diri daripada menjadi mangsa himpitan globalisasi yang kian mengekang. Apa mungkin kita boleh bergerak selaju cahaya jika kita sendiri mengkapankan pemikiran kita dalam dunia kejumudan! Apa mungkin kita mampu mensinergikan gerakan yang lebih energetik jika kita masih berada dalam kepompong lama tidak mahu berubah! Apakah mungkin kita mampu memberikan satu sinar harapan yang baru buat ummah sedangkan pemikiran kita masih berada pada tahun 2000 dan jasad kita berada dalam tahun 2008! Apakah mungkin kita mampu mengejutkan kesedaran kita yang masih tertidur nyenyak dibuai mimpi indah sedangkan kita takut melawan sejarah dan warisan!

Ahli gerakan Islam yang saya cintai,

Bergerak dan terus bergerak. Jangan jadi seperti air yang bertakung sebaliknya mengalirlah sebagaimana seruan al-Syafei. Singa akan terus kelaparan jika ia tidak keluar daripada guanya. Panah tidak akan mengena sasaran jika masih berada dalam busurnya. Think globally, act locally. Jasad berada di kampus, tapi pemikiran seluas negara. Jadilah champion dalam domestik kita dalam mempamerkan keizzahan mahasiswa Islam sehingga memukau seluruh lensa. Sehubungan dengan itulah kita menyeru seluruh ahli kampus untuk mengimplementasikan campus development secara vertikel dan horizontal bukan sekadar konseptual yang terawang-awangan.

PAKSI KETUJUH : PERKASAKAN GAMIS “NEGERI”

Dalam memperkasakan GAMIS secara holistik di seluruh negeri, maka kepimpinan GAMIS melakukan satu transformasi yang bersepadu dengan menghapuskan sistem zon kepada sistem negeri. Perkara ini berdasarkan kepada beberapa tujuan seperti mengatasi masalah ketempangan mutu kepemimpinan kampus, menangani kerapuhan generasi pelapis pimpinan negara yang kian kronik dan membarah, memperkasa wahdah, meneguhkan istiqamah, serta membentuk sofwah al-mukhtarah yang punya abjadiyyat al-khutuwwat dan al-ma’rifah al-maydaniyah yang terpimpin selain mengikis kegersangan ahli daripada igauan idealisme dan kerapuhan eksistensi selaku jurubicara ummah.

Dalam menjayakan agenda bertindak yang jauh daripada omongan kosong ini, kita telah mengadakan program-program untuk pimpinan tertinggi kampus melalui blok zon. Kita cuba sedaya upaya untuk membentuk ketrampilan intelektual melalui wacana-wacana yang bersifat berat dan berjiwa, mencorak kekuatan berfikir melalui slot asak minda dan brainstorming yang mana semuanya bertujuan untuk membentuk kepimpinan yang berdaya dan bernafas segar.

Kita cukup mengerti bahawa terdapat agenda-agenda tersembunyi yang bertujuan mengongkong pemikiran, menjajah keberanian dan emansipasi gerakan melalui racun-racun ideologi berbisa. Namun peremajaan inteligensia dan keampuhan intelektual hasil refleksi keimanan telah bangkit untuk menentang segala usaha pengekangan itu daripada terus berakar umbi dan membekukan kita.

Biarkan saya menyatakan impian saya…

Kita mahukan GAMIS negeri yang tidak mandul teori dan praktikal…

Kita mahukan GAMIS negeri yang tidak kering dengan aksi yang memukau lensa…

Kita mahukan GAMIS negeri yang berani melawan ketakdiran sejarah…

Kita mahukan GAMIS negeri yang mampu menjadi mekanik kepada usaha-usaha tarbiah, siasah, dan dakwah…

Kita mahukan GAMIS negeri yang tidak membeku dalam warisan silam…

Kita mahukan GAMIS negeri yang mampu mempamerkan visual Islamik yang kontemporari…

Seolah-olah, GAMIS seluruh Malaysia sama rentaknya, sama kuatnya, sama teguh dan utuhnya, ibarat mendayung perahu menongkah samudera yang kacau ombaknya, jika patah pendayung, dengan tangan kita sama-sama tongkahkan jua. Ketika itulah, kita akan sama-sama mengepal tangan ke angkasa melaungkan impian kita, bahawa kita mahukan ahli GAMIS yang soleh lagi muslih, bahawa kita mahukan jamaah kampus yang berdaya dan bernyawa, bahawa kita inginkan GAMIS yang akan membuka satu lanskap renaissanse yang baru dalam perjuangan menegakkan Islam agar subur buahnya, menyediakan seramai mungkin bakat kepemimpinan yang bukan calang-calang kepada gerakan Islam dan negara, dan kita tidak teragak-agak untuk menyatakan hasrat terakhir kita, bahawa kitalah kelak yang akan menjadi batu-bata tertegaknya negara Islam yang berdaulat disegani kawan digeruni lawan.

BERSAMA MEMBINA WAWASAN “20 TAHUN KEDUA” GAMIS

“Cara terbaik meramal masa depan adalah dengan mencipta masa depan.” – Peter Drucker

GAMIS semakin mencecah usia mudanya 20 tahun. Dalam memercikkan api perubahan usia ini, GAMIS telah meletakkan visi utama ke arah melahirkan pimpinan dan negarawan yang bertaraf dunia yang kita rangkumkan dalam lenggok bahasanya iaitu “producing world-class leaders”. Kita telah meletakkan wawasan terutama dalam memangkin realiti al-nahdhah al-harakiyyah al-qawiyyah yang berpaksikan keimanan mendalam, keikhlasan mendasar, semangat meluap-luap dan amal yang berterusan.

World-class leaders yang kita maksudkan ialah ahli GAMIS yang berfikir seperti mana negarawan yang melihat daripada skop yang lebih luas dan meletakkan kepentingan Islam melebihi segala-galanya. World-class leaders yang kita maksudkan ialah ahli GAMIS yang turun ke lapangan ummah (down to earth) untuk melihat jerih-perih masyarakat dan mengesat air mata rakyat. World-class leaders yang kita maksudkan ialah ahli GAMIS yang punya nilai integriti dan interpersonal yang mempesonakan. World-class leaders yang kita maksudkan ialah ahli GAMIS yang punya nilai keilmuan dan estetika thaqafah yang mendalam dan meluas. World-class leaders yang kita maksudkan ialah ahli GAMIS yang memadukan antara igauan fantasi dan aksi realiti. World-class leaders yang kita maksudkan ialah ahli GAMIS yang memikirkan secara serius perihal pembentukan daulah Islamiah. World-class leaders yang kita maksudkan ialah sebagaimana yang disimpulkan oleh Anis Baswedan iaitu seseorang tidak dilahirkan untuk negerinya sahaja bahkan dilahirkan untuk dunia. World-class leaders yang kita maksudkan ialah ahli GAMIS yang boleh memimpin bukan ahli yang dipimpin. World-class leaders yang kita maksudkan ialah ahli GAMIS yang profesional dan berkemampuan luar biasa. World-class leaders yang kita maksudkan ialah ahli GAMIS yang berusaha membebaskan manusia daripada azab neraka menuju pencerahan syurga, ingin merasai kedinginan air telaga al-kauthar suapan tangan Rasul yang tercinta dan mencari keredhaan dan maghfirah Allah.

Sidang muktamirin muktamirat yang dikasihi,

Dalam menjayakan usaha untuk melahirkan kepemimpinan bertaraf dunia, maka seyogia dengan itu saya menyeru seluruh akar umbi kepimpinan kampus untuk serius dalam usaha mengupayakan kekentalan tarbiah, mengocakkan kesedaran siasah sehingga kita mampu berpencak bukan sahaja di kampus malah di lapangan ummah yang lebih nasional sifatnya dan menggerakkan enjin dakwah dan kebajikan sepenuh jiwa dan kemampuan kita secara lebih komprehensif sehingga tegarnya Islam di muka bumi Allah yang kita sayangi ini. Saya ingin mengingatkan saudara-saudari sekalian akan tiga peranan kita yang ditegaskan oleh al-Raghib al-Asfahani bahawa kita merupakan hamba Allah yang hanya menyembah Allah dan tidak akan mensyirikkan-Nya dengan sebarang ideologi, khalifah yang menggantikan nubuwwah dalam menegakkan agama dan mentadbir dunia dengannya sebagaimana takrifan al-Mawardi dan kita akan memakmurkan bumi Allah ini dengan merumputkan Islam itu sendiri dirasai oleh setiap jiwa yang bernyawa.

Tarbiah yang kita maksudkan adalah tarbiah melahirkan pakar yang professional dan master dalam bidang masing-masing. Siasah yang kita perlukan ialah kita yang menguasai dan membimbing masyarakat ke arah mencari keredhaan Allah. Manakala dakwah yang kita ertikan ialah menjaga kebajikan setiap orang yang memerlukan dan memasukkan nilai-nilai Islam ke dalam dada mereka sehingga mereka berkeyakinan bahawa Islamlah matlamat akhir hidup mereka.

Kita mahukan semua ahli gerakan kampus ada inisiatif menggerakkan GAMIS, bukan hanya individu-individu tertinggi kepimpinan PMI sahaja. Semua ini tidak lain dan tidak bukan adalah bertujuan untuk memaksa kebatilan menuju jalan mati dan kita akan melaungkan ‘shahmat’ (check-mate) terhadap mereka. Kita mahukan pecahkan budaya lama yang bersifat ortodoks dan pimitif. Perubahan, ya, perubahan. Perubahan, ya, demi perubahan. Perubahan, ya, untuk perubahan.

Kita mahu suatu hari nanti GAMIS akan berjaya menyatukan diri dengan seluruh gerakan-gerakan mahasiswa Islam di Asia khususnya untuk bangkit memimpin dunia dengan acuan Islam yang sebenar. Saya sudahi ucapan saya dengan memetik kata-kata Roger Graudy “ bersikap setia kepada nenek moyang kita (tradisi) bukan bererti mengekalkan abu daripada bara yang ditinggalkan tetapi ialah untuk menyemarakkan obor yang baru.”

Saya mengharapkan agar muktamar ini akan menjadi titik permulaan kepada GAMIS melakar sejarah lebih besar khususnya dalam suasana baru politik Malaysia saat ini.

Allahu Akbar !!!

MOHD DZUL KHAIRI MOHD NOOR,

Presiden,

Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia

2007-2008

SALAM ALAIKA YA RASULULLAH...

Layakkah aku jadi ummatmu? Persoalan ini seringkali menghantui aku. Apakah aku layak untuk berdampingan denganmu? Apakah boleh aku menatap wajahmu di syurga kelak? Atau aku hanya menjadi bahan untuk menyalakan api neraka. Ya Rasul, aku sungguh-sungguh berasa takut.

Seringkali dadaku berasa sesak bila mengingatinya.

Aduhai kekasih Allah, dalam ribuan umat yang mencintaimu, apakah engkau akan memegang tanganku yang penuh dengan kekotoran ini? Aku bimbang sekali, jika kelak bukan sahaja tanganku, malah wajahku sendiri pun engkau meluat untuk melihatnya.

Aku tidak menafikan, betapa aku umatmu yang dina dan banyak dengan kantung dosa. Engkau orang yang mulia, sedangkan aku orang yang hina. Aku sedar, hanya mulutku berbicara menyatakan cinta, tapi perbuatan aku jauh sama sekali.

Aku juga bukannya benar-benar berjihad menyebarkan dan memperkukuhkan agama ini. Aku bukan benar-benar mengingatimu dalam erti kata sebenar. Aku bukannya kaki ibadah yang sentiasa melazimi zikir dan istighfar. Aku bukannya orang yang sentiasa menatap dan mentadabbur makna dan isi kandungan al-Quran.

Kata periwayat, jalan hidupmu merupakan suri taulan yang mulia. Tiap inci langkahmu diikuti. Hatta air luirmu sekalipun menjadi rebutan untuk disapu ke muka dan tubuh. Orang mengatakan, wajahmu berseri-seri bak bulan purnama, tutur katamu lembut menawan. Aduhai, hatiku jadi rawan bila mengingati mu.

Ya Rasulullah,

Saban hari aku cuba belajar untuk mencintai mu dengan senantiasa berselawat kepadamu. Aku cuba untuk mengikuti setiap bait-bait pesanan yang kau tinggalkan dalam sunnahmu walaupun sedikit sekali.

Namun, aku masih gagal ya Rasulullah. Gagal dalam membendung diri dari melakukan maksiat terutama maksiat hati dan gagal menghalang maksiat yang berlaku di hadapanku.

Aku takut ya Rasulullah. Bagaimana untuk aku melahirkan pejuang-pejuang Islam dari kantung rahimku kelak sedang aku saban hari hari bermandikan maksiat.

Kadangkala, serasa ingin aku lari dari kehidupan dunia ini. Ku tahan ya Rasulullah setiap kali berdepan dengan godaan syaitan dan nafsu yang buas dan menggila.

Rasulullah yang aku rindui...

Tolonglah doakan hambamu ini agar aku jadi mukminah yang solehah, permata untuk Islam. Thabat dalam perjungan islam yang tercinta ini. Aku kepingin sekali untuk jadi wanita yang cekal dan tabah, punya ketauhidan yang tinggi seperti khadijah, aisyah, khaulah dan semua perempuan yang dalam ada hidupmu.

Walaupun aku seorang perempuan, namun aku beharap moga satu hari nanti aku diizinkan untuk mengucup tanganmu laksana seorang anak dengan ayahnya di syurga kelak. amin..

Satu hari seorang adik menangis teresak-esak berjumpa saya.

"Kak, boleh tak kalau kita ambil akak jadi kakak ipar kita. Tolonglah kak, kita kesian tengok abang kita." Luahnya.

"Baru ni kita buka frienster kak min, bakal kakak ipar kita. kita tengok gambar dia teruk sangat kak. Dia dah tak macam dulu, macam masa kita kat sekolah maahad dulu kak. Mak abah tak tahu lagi ni. Kalau mak dengan abah tahu saya yakin tentu diorang suruh abang putuskan hubungan. Abang juga mesti kena rotan teruk." sambungnya lagi.

Bukan tidak terdetik perasaan kasihan di hati adik itu, lantaran sudah berapa kali isu yang sama di luahkan kepada saya. Namun, permintaan tersebut terlalu tinggi amat untuk orang yang sangat dhaif, tidak memiliki apa-apa untuk beri apa-apa seperti saya berbanding abangnya. Maafkan akak adik..

Sebagai senior di tingkatan 4 di sekolah dulu sememangnya saya amat mengenali abang kepada adik sal memandangkan dia merupakan antara barisan pimpinan sekolah yang hebat. Ditambah lagi dengan sttus wara' dan thiqah (kata kawan-kawan saya) menjadikan abang sal seorang yang amat di segani dalam era persekolahan kami di maahad.

Tempohari seorang teman lama saya di Malaysia menggesa saya mengaktifkan semula akaun frienster saya yang telah saya lupa passwordnya dengan membuka akaun baru lantaran hampir tiga tahun saya tidak sign in di laman tersebut.

Entah kenapa hati saya terlalu berat. Tidak tahu bagaimana untuk saya untuk meluahkan pada teman baik saya itu.

Alhamdulilah, gejolak hati saya berakhir dengan penemuan artikel di bawah. Artikel tulisan di bawah saya petik dari blog 'hembusan':

KENAPA SAYA MENINGGALKAN FRIENSTER

Sebab utama saya meninggalkan Friendster adalah demi menjamin kualiti sebuah ikatan persahabatan. Bagi saya, Friendster membuatkan saya kurang menghargai rakan-rakan, sama ada yang dekat atau jauh, yang mengelilingi diri saya. Sejak zaman turunnya Nabi Adam dari syurga, dan sejak manusia buat kali pertama tinggal di atas muka bumi, ikatan persahabatan tidak berfungsi seperti hari ini.

Di zaman mereka, persahabatan bermakna pertemuan dan perpisahan. Kadang-kala perpisahan itu ada pertemuannya sekali-sekala, dan kadang-kala terus lesap macam asap. Persahabatan hari ini, yang dibantu dengan teknologi Friendster menjadikan erti persahabatan itu sebagai sebuah pertemuan (dan sebuah pertemuan), dan tiada perpisahan. Akibatnya, persahabatan menjadi online 24 jam, 7 hari seminggu, walaupun seorang di benua Amerika, dan rakannya itu pula di benua Asia.

Bagi saya perpisahan (atau lama tak jumpa dan tahu khabar) menjadikan saya menghargai rakan-rakan yang ada. Saya dapat merasakan perbezaan ketara apabila bertemu dan berbual di dunia nyata dengan rakan yang ada di dalam senarai Friendster saya berbanding rakan yang tiada Friendster. Borak saya dengan rakan bukan Friendster, yang lama tidak berjumpa, adalah lebih bermutu dan menyeronokkan. Ini memandangkan saya tidak tahu langsung apa-apa tentang perkembangan dirinya. Jadi perbualan akan lebih menarik. Dan inilah dia persahabatan! Kamu bertemu, kamu berpisah, dan kemudian kamu bertemu lagi untuk bersembang hal-hal menarik sepanjang kamu berpisah.

Kalau kamu sudah tahu bahawa rakan kamu sudah berkahwin dan sudah ada anak, dan anda tahu berita gembira ini hanya dengan melihat profil Friendsternya, apakah tidak pelik dan janggal untuk bertanya kepadanya apabila bersua muka di alam nyata, "Eh, engkau dah kahwin ke?" Saya rasa tidak seronok mengetahui berita tentang rakan saya hanya dengan melihat profil dan gambar-gambar yang diletakkan di profil mereka. Memang faedahnya kita akan dapat mengetahui perkembangan terkini sahabat handai, tetapi adakah PERLU bagi kita untuk mengetahui perkembangan mereka pada setiap bulan, atau pada setiap minggu, atau pada setiap hari, atau pada setiap jam? Adakah perlu? Dan adakah ini menjamin kualiti dalam persahabatan?

KUALITI

Saya berpendapat persahabatan begini kurang kualitinya. Saya lebih rela lama tidak berjumpa kawan yang saya ada dan kemudian tiba-tiba berjumpa mereka 10 tahun di akan datang. Ini lebih menarik dan mengujakan. Berjumpa kawan, sama ada yang jauh atau dekat, tiap-tiap hari di Friendster adalah sesuatu yang sangat membosankan. Ada orang berhujah bahawa sebab utama dia menyertai Friendster adalah untuk mencari semula kawan-kawan lama.

Memang betul. Friendster meningkatkan kebarangkalian untuk bertemu semula dengan teman-teman lama. Selalunya, apabila mereka bertemu kembali dengan kawan lama di Friendster, mereka akan berasa sangat-sangat terkejut, terkesima, dan teruja. Ada juga rasa riang di dalamnya. Kemudian mereka saling bertukar-tukar testimonial dan mesej dengan sangat kerap.

Namun, kekerapan ini semakin berkurangan apabila masa semakin menuju ke depan. Testimonial yang pada awalnya saling bertukaran 2 kali sehari, akhirnya bertukar kepada sebulan sekali, dan akhirnya 3 bulan sekali. Dan apabila masa semakin lagi bergerak, testimonial yang pada dulunya memiliki aroma seperti "Eh, bestnya jumpa kau. Apa cerita kau sekarang..bla..bla..bla.. (panjang sangat nak tulis)", akhirnya berubah menjadi "Eh, kau ni memang la. Takkan setakat lalu aje kat profile aku. Alang-alang dah lalu tu, bagi la testimonial".

Di samping itu, perkembangan sahabat lama kita akhirnya tidak lagi diberitahu in-person. Sebaliknya kitalah yang perlu membuka profil mereka untuk mengetahui apa cerita mereka sekarang. Sounds familiar? Percayalah, dengan tidak memiliki Friendster, anda pasti akan menemui sesuatu yang lebih menarik dan mengujakan dalam setiap ikatan persahabatan yang terjalin.

Ketika ibu saya kecil, dia memiliki seorang rakan baik. Namun demikian, mereka berdua telah berpisah. Pada satu hari, kira-kira 40 tahun kemudian, ibu saya mendapat panggilan telefon dari seorang wanita. Wah, rupa-rupanya si pemanggil itu adalah rakan ibu saya sewaktu kecil! Dari mana dia dapat nombor telefon rumah saya, saya sendiri pun tidak tahu. Tetapi, ada udang di sebalik batu rupanya.

Dia menelefon ibu saya untuk menjemput menghadiri kenduri kahwin anak lelakinya. Anak lelakinya adalah salah seorang anggota kumpulan rap yang sangat terkenal kira-kira 10 tahun dahulu (maaf saya rahsiakan nama kumpulan itu). Sebelum berlakunya kenduri kahwin itu, agak kerap juga ibu saya dan dia berbual di telefon. Selalunya dia yang akan menelefon ibu saya. Tetapi setelah perginya majlis itu, tidak pernah rasanya dia menelefon ibu saya. Apabila kakak saya kahwin pula, ibu saya menjemputnya datang, dan Alhamdulillah, jemputan itu berjaya ditunaikan olehnya.

Dan kemudian mereka berdua berpisah lagi. Sudah jarang menghubungi. Inilah persahabatan. Bertemu dan berpisah. Datang dan pergi.

Namun, ada sesuatu yang perlu kita sedar. Perpisahan bukan bermaksud terus melupakan. Sebab itu pepatah Melayu berpesan kepada para suami, "Sayangkan isteri tinggal-tinggalkan". Orang tua-tua kita bukan menyuruh suami meninggalkan isteri di rumah untuk menggatal dengan perempuan lain. Sebaliknya, mereka menasihati suami supaya pergi jauh sekali-sekala dari rumah, dan apabila pulang, pasti akan terbit lebih rasa kasih sayang di antara suami dan isteri. Ini kerana jarak dan perpisahan akan melahirkan lebih rasa sayang di hati manusia. Maka, perpisahan juga akan menjadikan sebuah persahabatan itu lebih berkualiti.

KESAN PSIKOLOGI

Kesan psikologi komuniti sosial maya mungkin masih belum kita rasakannya. Setakat pengetahuan saya, masih tiada lagi sebarang kajian ilmiah untuk mengkaji kesan Friendster, MySpace dan sebagainya kepada psikologi manusia. Saya cuma berteori, kesannya hanya dapat kita lihat kira-kira 20 tahun dari sekarang. Friendster adalah sesuatu yang baru dan ia masih lagi dalam proses bertatih. Belum pun lagi mencecah separuh dekad usianya. Friendster semakin mendapat tempat di hati ramai orang. Semakin ramai orang yang lebih suka bersosial di Friendster dan Yahoo Messenger berbanding di alam nyata. Tidakkah ini berlawanan dengan fitrah manusia?
Kadang-kadang saya berasa aneh apabila melihat gelagat manusia yang begitu asyik melayan rakannya di komputer, sehingga rakan yang ada di sebelahnya dilayan acuh tak acuh (saya juga kadang-kala terjebak dengan perbuatan tak bagus ini).

Pernah sekali saya memasuki bilik rakan saya. Di bilik itu ada 3 orang penghuni. Sebelum saya masuk, saya sangka tiada orang di bilik itu kerana senyap sunyi sungguh. Tiada suara manusia. Jika ada semut bersin, mungkin saya akan mendengar bersinan semut itu. Rupa-rupanya, masing-masing sibuk dengan internet, YM dan Friendster.


Inikah persahabatan yang kita mahukan? Persahabatan yang kurang menghargai sahabat yang ada di sebelah? Saya mahu sembang-sembang dengan mereka pun rasa teragak-agak memandangkan masing-masing sudah hanyut di internet. Akhirnya, saya membuat keputusan untuk keluar sahaja setelah bertanya satu dua patah soalan yang dijawab secara sambil lewa.

Dari kesan psikologi yang lain, apa akan terjadi kira-kira 20, 30, 40 tahun dari sekarang, apabila banyak profil di Friendster yang menampilkan profil-profil orang yang sudah mati. Saya rasa, sesuatu yang agak depressing apabila melihat satu demi satu rakan-rakan Friendster kita meninggal dunia. Jika anda adalah rakan MySpace kepada mangsa pembunuhan bersenjata yang dilakukan oleh Cho Seung Hui di Virginia Tech, apa yang mungkin anda rasa sekarang?1
MEMBUANG MASA

Masa juga menjadi sebab utama mengapa saya meninggalkan Friendster. Kebanyakkan orang memiliki alasan ini untuk meninggalkan Friendster. Seorang rakan saya, memberitahu bahawa semasa di zaman Friendsternya, secara purata dia menghabiskan 3 jam sehari melayari Friendster. Ya, 3 jam. Oleh kerana sehari ada 24 jam, maka dia menghabiskan 1/8 waktu hariannya di Friendster.

Saya pula dalam 1 jam sehari. Tapi apa yang saya dapat dalam 1 jam melihat profil sekian-sekian orang, yang kadang-kala tiada kaitan langsung dengan diri saya? Saya mungkin tidak mendapat dosa dengan melihatnya (belum tentu lagi), tapi saya yakin saya telah melakukan sesuatu yang lagha dan tidak ada manfaat, baik bagi kehidupan dunia mahu pun akhirat. Kalau ada manfaat dunia, masih okay lagi, tetapi apabila saya memikirkan tiada langsung manfaat dunia dan akhirat, lebih bagus saya belajar buat roti canai.

Di dalam bab fiqh Islam, ada satu masalah furu' yang bersifat khilaf tentang hukum bermain catur. Para fuqaha berbahagi-bahagi pendapat tentang hukumnya. Pendapat majoriti fuqaha mazhab Hanbali adalah haram bermain catur, dan hukum haram ini adalah hukum paling kuat ataupun rajih di dalam mazhab Hanafi.

Ada juga ulama yang mengelaskan hukum bermain catur sebagai jatuh dalam grey area. Malah ada juga ulama-ulama besar yang mengatakan harus hukum bermain catur. Dalam mazhab Shafi'i pula, hukum bermain catur tidaklah haram, cuma ia tidak digalakkan.


Namun demikian, secara umumnya hukum pelbagai jenis yang dikeluarkan oleh para fuqaha itu ada melibatkan konsep masa. Ulama-ulama ini bimbang kalau-kalau umat Islam terlalu asyik dan leka bermain catur.

Para ulama adalah golongan manusia yang benar-benar memahami dan menghargai nikmat masa yang Allah kurniakan ke atas kita. Bagi mereka, satu saat yang digunakan secara sia-sia akan membuatkan manusia menangis dan benar-benar menyesal di hari Akhirat nanti.

Bayangkan, bagaimana agaknya kalau para ulama yang mengeluarkan hukum bermain catur itu masih lagi hidup pada hari ini, dan kemudiannya mereka melihat pemuda-pemudi Islam menghabiskan banyak masa mereka di Friendster, MySpace, X-Box, PS3, anime, soap opera, Yahoo Messenger, dan sebagainya? Ini realiti remaja Islam sekarang. Perjuangan Islam memerlukan tenaga orang muda.

Adakah orang muda Islam hari ini mampu melakukan sehebat Sultan Muhammad al-Fatih yang berjaya menawan kota Istanbul (Constantinople) dari cengkaman Empayar Byzantine ketika usianya baru sahaja 21 tahun?

Saya sudah pun melepasi had umur 21 tahun, dan saya masih tidak melakukan sumbangan besar kepada Islam. Adakah anda mampu memecahkan rekod Sultan Muhammad al-Fatih, seperti dengan membebaskan kota Palestin dari rejim Zionis pada usia 20 tahun?

Mungkin itu terlalu besar bagi diri kita. Ibarat mahu mengumpul bintang-bintang di langit. Taqwa kita dan taqwa Sultan Muhammad al-Fatih besar bezanya. Taqwa yang lemah tidak mampu menggentarkan Zionis dan musuh-musuh Islam yang lain. Maka, kita beralih kepada sesuatu yang lebih kecil.

Bolehkah kita pada hari ini, sekurang-kurangnya membaca setengah juzuk Al-Quran setiap hari? Angkat tangan siapa boleh!

Saya tahu, tak ramai yang mampu. Setengah juzuk Al-Quran hanya memerlukan kira-kira 30 minit untuk membacanya. 30 minit terasa seperti 30 jam apabila orang-orang yang berhati kotor membaca Al-Quran. Tetapi kita dengan mudah mampu melayari Friendster sekurang-kurangnya 30 minit setiap hari. Aneh bukan?

Mungkin ini ada kaitannya dengan teori relativiti yang dikemukakan oleh Albert Einstein. Satu petikan kata-katanya untuk menjelaskan teori relativiti yang kompleks ke dalam bahasa yang mudah difahami oleh orang awam ialah:

"Put your hand on a hot stove for a minute, and it seems like an hour. Sit with a pretty girl for an hour, and it seems like a minute. That's relativity."Agaknya pada hari ini, tidak salah kalau saya mengatakan bahawa umat Islam, tanpa mereka sedari telah memiliki satu rumus paradigma: hot stove = Al-Quran, dan pretty girl = Friendster.


PERUBAHAN

Mungkin ada yang tidak bersetuju dengan pandangan saya tentang Friendster. Tidak mengapa. Saya tidak paksa anda untuk meninggalkannya secara serta-merta. Sebab itu artikel ini bertajuk Kempen Menjauhi Friendster, dan bukannya Kempen Memboikot Friendster.

Saya tidak syadid atau keraskan perkara ini kepada anda. Saya hanya syadid pada diri saya sendiri. Saya bimbang kalau-kalau saya ketagih Friendster, maka saya gunakan kaedah cold turkey3 untuk mengatasinya.

Bagaimana saya mampu untuk menghalang manusia dari menyertai komuniti sosial maya ini, sedangkan ia semakin menjadi budaya kehidupan manusia zaman moden? Pada tahun 2006, carian utama di Google adalah Bebo (tangga pertama) dan MySpace (tangga ke-2)4. Bebo juga merupakan satu lagi rangkaian sosial maya yang semakin meraih populariti masyarakat dunia. MySpace, Bebo, Friendster, dan lain-lain, adalah realiti hari ini.

Tapi percayalah, hati manusia itu sifatnya sentiasa berubah. Mungkin hari ini anda memandang Friendster itu sebagai sesuatu yang elok dan bermanfaat. Saya juga begitu satu ketika dahulu. Tetapi, apabila alam ini semakin mendewasakan saya, pandangan dan paradigma saya telah berubah.

Sama ada kita sedari atau tidak, satu hari nanti kita pasti akan berubah dan menjadi semakin dewasa (hanya semata-mata anda berumur 40 tahun, itu tidak bermakna anda telah dewasa). Muhammad Ali, bekas jaguh tinju termasyhur di dunia pernah berkata:
A man who views the world the same at fifty as he did at twenty, has wasted thirty years of his life.

Satu hari nanti, apabila datang detiknya anda tiba-tiba terfikir untuk meninggalkan alam Friendster, maka janganlah ragu-ragu untuk melaksanakannya. Sedangkan pengasas Friendster sendiri, iaitu Jonathan Abrams juga telah meninggalkan Friendster, mengapa anda juga tidak boleh? Apa yang bezanya, selepas Jonathan Abrams meninggalkan Friendster, beliau telah melabur di dalam sebuah kelab malam di San Francisco, iaitu Slide. Dan kemudian mengasaskan satu lagi rangkaian sosial lain, dinamakan Socializr pada tahun 2006.

Jonathan Abrams mengasaskan Friendster dan Socializr dengan matlamat asalnya yang berbeza. Beliau mendapat idea menubuhkan Friendster setelah dia gagal dalam percintaan. Jonathan Abrams tidak boleh hidup tanpa kehadiran wanita di sisinya. Maka dengan kewujudan Friendster, ia akan membantu Jonathan Abrams untuk mencari teman wanita yang baru yang cantik5.

Socializr pula diwujudkan dengan bisnes dan wang sebagai matlamat utama setelah Friendster memasuki zaman suramnya (yang akhirnya membawa kepada penarikan dirinya dari syarikat yang diasaskan olehnya ini).

Kita selaku umat Islam, janganlah setelah meninggalkan Friendster dan kemudian terlibat aktif pula di dalam MySpace! Kita umat Islam mesti memiliki pandangan hidup yang berbeza dengan mereka yang bukan Islam.

Matlamat kita akhirat, bukan dunia. Dunia adalah alat, dan akhirat itu matlamat. Maka gunakanlah alat-alat yang ada di dunia ini dengan sebaik-baiknya. Oleh itu, setelah kita menarik diri dari Friendster, fokuskan usaha kita pada perkara-perkara yang lebih membawa manfaat kepada diri sendiri dan orang lain. Bak kata Sidi Ahmad al-Zarruq6 di dalam wasiatnya:
"Berkerjalah di dunia ini seolah-olah kamu akan hidup selamanya, tetapi beramallah untuk akhirat seolah-olah kamu akan mati esok hari."


MENCARI SAHABAT
Gunakanlah Friendster secara ala kadar. Jangan terlebih-lebih kadar. Dan jangan fikir dengan ada beratus-ratus orang kawan di dalam senarai sahabat Friendster anda, itu menandakan anda sangat popular dan memiliki ramai kawan. Sahabat baik susah dicari. Sebab itu Rasulullah saw sendiri pernah bersabda di hampir penghujung usia Baginda, yang maksudnya lebih kurang,
"Orang yang paling aku percayai adalah Abu Bakar. Jika aku mahu mengambil seorang sahabat baik, nescaya aku memilih Abu Bakar di tempat itu."

Semua umat Islam kenal Abu Bakar as-Siddiq. Beliau merupakan lelaki pertama yang benar-benar percaya kepada wahyu Allah yang dibawa oleh Rasulullah, di kala ramai orang mengatakan Nabi sudah terkena penyakit gila dan schizo. Beliau adalah seorang lelaki yang sanggup mengambil risiko menemankan Rasulullah dalam hijrah Baginda dari Mekah ke Madinah walaupun dirinya sentiasa berada di dalam keadaan ketakutan sepanjang perjalanan hijrah tersebut. Beliau adalah salah seorang dari 10 orang sahabat Nabi yang dijanjikan Syurga. Beliau adalah seorang lelaki yang apabila dibentangkan Syurga dan Neraka di hadapannya, pasti tidak akan bertambah lagi keyakinannya terhadap segala janji dan ancaman Allah kerana keimanannya sudah berada di tahap paling maksimum.

Beliau jugalah yang berkata, "Jika sebelah kaki aku berada di dalam Syurga dan sebelah lagi di luar, maka aku masih lagi berasa tidak selamat. Jika kedua-duanya sudah berada di dalam Syurga, barulah aku boleh berkata Alhamdulillah."

Abu Bakar begitu istimewa. Beliau adalah sebaik-baik calon sahabat idaman. Siapa yang tidak mahu menjadikan manusia semulia Saidina Abu Bakar as-Siddiq ini sebagai seorang teman sejati? Namun demikian, apabila menyentuh tentang konsep persahabatan, Nabi tetap mengatakan "Jika aku mahu mengambil seorang sahabat baik, nescaya aku memilih Abu Bakar di tempat itu." Padahal, Abu Bakarlah antara manusia yang paling rapat dengan Nabi di sepanjang perjuangan Baginda menyebarkan dakwah Islam yang penuh dengan ranjau dan duri.

Apa yang boleh dikatakan di sini, sesungguhnya seorang sahabat sejati itu sangat sukar dicari.

Sidi Ahmad al-Zarruq sekali lagi di dalam wasiatnya menasihatkan supaya mencari seorang teman baik bagi menolong kita di dalam urusan-urusan duniawi dan akhirat. Dan dalam masa yang sama juga, beliau memberikan amaran bahawa sahabat baik yang benar-benar berada di sisi kita dalam keadaan susah dan senang adalah amat sukar dicari (jangan lupa bahawa Sidi Ahmad al-Zarruq hidup pada 846-899 Hijrah, iaitu lingkungan tahun 1400-an. Di zaman itu pun susah untuk mencari sahabat baik, maka apatah lagi di zaman 2000-an yang semakin materalistik ini).

Ada orang yang suka bermegah-megah dengan ramainya kawan yang mereka ada. Tapi betulkah kawan yang mereka ada itu benar-benar seorang kawan? Ketahuilah bahawa anda sebenarnya tidak memiliki ramai kawan.

Oleh itu jika anda memiliki seorang kawan baik, anda sebenarnya terdiri dari golongan yang sangat bertuah di dunia. Dan jika anda ada dua orang kawan baik, buatlah sujud syukur banyak-banyak kepada Allah. Ini kerana sahabat akan bersama-sama dengan kita dalam susah atau senang. Dan jangan lupa juga bahawa seorang musuh yang kita ada adalah jauh lebih banyak dari 1000 kawan di sekeliling pinggang.

Kawan yang hanya bersama kita di waktu senang, itu tidak dinamakan kawan. Itu dinamakan parasit. Saya pernah sahaja mendengar beberapa kisah sahih tentang persahabatan dunia moden. Dua orang ini siap pernah berbai'ah, atau pun taat setia. Tetapi apabila yang seorang lagi benar-benar di dalam kesusahan, tiba-tiba rakannya itu tidak mahu menolongnya. Ini kes kawan yang lari di waktu kita susah, belum lagi masuk bab kawan makan kawan, atau kawan tikam belakang.

Untuk bacaan lanjut sahabat-sahabat boleh layari laman di bawah:

http://hembusan.blogspot.com/2007/04/kempen-menjauhi-friendster-1.html
http://hembusan.blogspot.com/2007/04/kempen-menjauhi-friendster-2.html
http://hembusan.blogspot.com/2008/07/generasi-friendster.html#lagi


Moga ada manfaatnya untuk kita bersama.
Salam Juang untuk Islam :)

Anda pernah kenal orang ini?

Bagi yang telah kenal, syabas dan tahniah saya ucapkan. Anda memang seorang pendakwah yang peka dengan semua perkembangan dunia. Pastinya juga anda seorang yang tidak kekok untuk berdepan dengan siapapun mad'u anda.

Bagi yang baru kenal macam saya, tahniah juga tapi sedikit kurang rasanya. Mudah-mudahan Allah lebihkan kita pada 'part' lain.

Apa komen anda melihat gambar ini?

Seperti tiada apa-apa bukan?

Tapi tahukah anda siapakah sebenarnya dia?

Beliau merupakan salah seorang peserta Akademi nasyid yang telah menaynyikan sebuah lagu "Kau Kekasih Awal dan Akhir" dengan penuh kemerduan. Saya tidak pernah mendengar suaranya. Namun, carian saya di internet mengatakan beliau punya suara yang amat merdu hingga mampu membuatkan penonton terkasima dan memberikan tumpuan penuh kepadanya...

Azhan Atan, peserta AN 2008 adalah orang kurang upaya (OKU). Jika anda melihat dia, tentu anda akan berasa sedikit pelik. Dia akan tersenyum sendiri tak pasal-pasal. Mata dia pun tidak seperti manusia normal. Pandangan dia tidak senormal pandangan manusia biasa. Dia bukan sekadar mahu menyanyi, tetapi dia mahu berdakwah. Walaupun dia OKU, tapi dia mempunyai cita-cita tinggi iaitu sebaris dengan pendakwah2 normal yang lain.

Apa yang lebih menyentuh hatiku bukan sekadar beliau dari kalangan individu kurang upaya, tapi rupanya seorang yang turut sama menyatakan iltizam untuk memperjuang Islam. Rupanya Azhan Atan adalah Ketua Pemuda Pas Tanjung Piai, Johor...Ya Allah...

Ya Allah, seorang hambamu yang kurang upaya ini, punyai 1001 alasan untuk tidak kenal sedikitpun tentang fikrah perjuangan Islam, tetapi rupanya beliau sebaliknya...iltizamnya pada perjuangan Islam tampak jauh lebih tinggi dari anak-anak muda di menara gading... Aku yang sempurna mata dan tubuh badan ini bagaimana ...? Apa alasanku di depan Allah nanti...?

Buat Azhan. Teruskan perjuangan...Dunia ini diciptakan bukan semata-mata untuk golongan sempurna sepertiku. Jika Prof Dr Ismail Md Salleh (Presiden Persatuan Orang Buta Malaysia) boleh melakar sejarah Malaysia apabila dilantik menjadi anggota Dewan Negara yang pertama daripada golongan Orang Kurang Upaya (OKU), kenapa tidak anda.

Nothing is impossible sekiranya ada "burning desire" di "azhan" (minda dan cara berfikir) kita...

Seorang tokoh pimpinan di Malaysia ada menyebut:

“Keputusan cemerlang bukanlah piawaian utama dalam dunia intelektual, tetapi sikap seseorang terhadap ilmu itulah penting. Jelmakan dalam mematangkan pemikiran & tingkah laku."


Berkali-kali beberapa orang teman bertnyakan natijah peperiksaan syahadah saya baru-baru ini. Tak kurang pula yang memesan awal-awal lagi untuk saya membuat pengunguman dalam blog. Saya tahu ramai yang mendoakan saya sofi, terima kasih sahabat-sahabat.

Walauapapun, kuasa Allah Taala mengatasi segalanya. Alhamdulillah saya lulus peperiksaan dengan dur madah al-Quran tahriri dan Qiraat tahriri. Sungguh saya tidak menyangka kerana pada benak fikir saya, saya telah berusaha memberikan jawapan yang terbaik untuk dua madah tersebut berbanding madah tarikh quro' yang saya kira telah saya tukar jawapan untuk soalan pertama lagi awal-awal lagi.

TAHNIAH SAHABATKU

Tidak terlewat rasanya untuk saya mengucapkan tahniah saya buat ain, n, tini omar, tini ibrahim, anom, susi, zalina yang mendapat keputusan sofi dalam peperiksaan baru-baru ini. Tahniah kepada Zalina, yang mendapat 'ranking' tertinggi dengan keputusan jayyid jiddan.

Walaupun saya tidak tersenarai dari kalangan kalian, namun saya amat gembira dengan kejayaan kalian semua, terutamanya zalina yang sebagai salah seorang ahli usrah saya yang terkenal sebagai seorang yang cukup kuat daya igatannya.

Seorang teman memberitahu saya tentang plan sahabat-sahabat saya yang sofi untuk membuat sijil syahadah mereka di safarah minggu depan. Entah kenapa hati saya terusik tiba-tiba. Mampukah saya untuk 'cover' dalam imtihan dur sani bulan hadapan.

"Sangka baiklah pada Allah, fizah..boleh jadi Allah Taala ingin awak menyelami bagaimana perasaan orang yang Allah uji dengan kegagalan dalam peperiksaan dunia yang tidak pernah awak rasai.." nasihat yang cukup panjang lebar dari seorang teman rapat saya yang dapat membaca ksedihan yang saya cuba tutup dengan kesibukan berprogram dalam persatuan.

"Kak, pandanglah ujian sebagai peluang dari Allah Taala." Sms dari adik x-pngarah IQ, merangkap ketua unit pembangunan insan PCM, yang cukup saya segani. terima kasih adik atas sokongan..

GAGAL BUKAN BEERTI KALAH

Ramai orang yang memandang mereka yang mempunyai Intelligence Quotient atau IQ adalah penyumbang utama kejayaan mereka.

Percaya atau tidak, kefahaman ini adalah tidak benar. Di dalam buku, Mendidik Anak Genius karangan Faziyah Ahmad Najib menyatakan hanya beberapa orang sahaja yang memiliki IQ yang tinggi berjaya dalam hidup.

Kebanyakan mereka yang mempunyai IQ yang sederhana lebih mendapat kejayaan lantaran keperibadian dan penampilan yang mereka miliki. Di samping itu, asas kejayaan sebenar ialah bersungguh-sungguh dan mempunyai cita-cita yang besar. Kawalan kejayaan yang tertumpu pembelajaran yang diukur melalui peperiksaan kemungkinan berjaya di sekolah dan IPT tapi tidak pasti di alam pekerjaan. Oleh yang demikian IQ bukanlah penentu kejayaan seseorang.

Dunia hari ini memperlihatkan bukan masalah IQ yang menjadi persoalan, tetapi sikap atau perangai mahasiswa itu sendiri. Alangkah ramainya golongan mahasiswa yang kita biarkan mereka berulit hanya dengan buku mereka, tanpa kita mengajak mereka berfikir tentang masalah kebejatan ummah.

Alangkah pilunya bilaman kedapat segelintir mahasiswa yang bukan sahaja malas menekuni pelajaran bahkan mereka juga terlibat dengan masalah sosial. Kajian mengenai moral remaja perempuan oleh seorang ahli akademik tempatan menghasilkan penemuan yang mengejutkan apabila 886 daripada 887 pelajar perempuan dalam kategori ‘berisiko tinggi’ yang menuntut di sekolah menengah di sebuah negeri mengaku pernah melakukan hubungan seks. Mungkin ini fakta kes daripada pelajar bagi sekolah menengah, tetapi pernah anda berfikir jika kajian ini dijalankan diperingkat universiti? Bayangkanlah...

GELANGGANG UNTUK KITA MENCIPTA KEJAAYAN SANGAT LUAS

Peperiksaan sememangnya merupakan indikator kejayaan seseorang mahasiswa tetapi bukanlah kejayaan yang hakiki. Kejayaan yang sebenarnya ialah mereka yang bukan sahaja berjaya dari sudut intelektual tetapi berjaya menunjukkan akhlak dan sahsiah yang tinggi kepada semua yang hadir dalam hidupnya. Moga kita semua menjadikan dunia ini sebagai ladang untuk mengecapi dunia akhirat yang kekal selamanya.

Buat teman-teman yang dipilih Allah taala untuk mengecapi nikmat gagal dalam imtihan kali pertama baru-baru ini, usah bersedih.

Yakinlah bahawa Allah taala tidak pernah sesekali memberikan taklifan kepada hamba-hambanya yang soleh dan solehah melainkan Allah tahu bahwa kita sangat layak untuk untuk memikulnya. Boleh jadi juga kerana di sisi Allah itu kita masih belum layak untuk terjun ke dalam masyarakat kerana ilmu yang kita pelajari dan kita tuntut belum sepenuhnya kita kuasai.

"Usah berputus asa dengan rahmat Allah."

Ya Allah, kau ampunilah hamba-Mu ini ya Allah. Seringkali hamba-Mu ini cepat benar mengeluh dan bersangka yang bukan-bukan setiap kali kau timpakan ujian berupa keburukan padaku, sedangkan nikmat-Mu berupa kebaikan yang banyak seringkali aku lupai..

Aku jadi malu sebenarnya pada-Mu ya Allah..
Malu kerana aku masih belum mengerti dan memahami dengan mendalam cara-Mu dalam mempamerkan kasih sayang-Mu padaku..
Semakin banyak nikmat kau beri, semakin aku jauh dari-Mu,
Ampunkan daku ya Ghafur, ya Rahman, ya Rahim...

Ya Rasulullah,
Ku tahu tuan hamba punya rasa sedih kerana hamba tidak menunaikan amanah sebagai pemegang panji dakwah ini sebaiknya,
Bagaimana mungkin bukan untuk hati yang kotor ini mengetuk hati ummatmu yang mungkin lebih bersih dariku?
Ku tak mampu ya Rasulullah,
Aku teramat lemah..

sungguh ku tidak terbayang, andai ain, zizah, husna, milah, fisah, solehah, syikin, syamila, amani, nud dan seluruh sahabat-sahabatku yang lain di pelawa ke syurga sedang aku terkapai-kapai di luar lantaran dosa yang ku lakukan saban hari. Aku tidak mampu ya Allah..Namun, andai itu balasan setimpal yang perlu aku tebus, maka ku pohon rahmat dan belas ihsan dari-Mu ya Allah. Izinkanlah ya Allah untuk aku melihat wajah-Mu ya Allah. amin....

my site

Islamic Calendar

Islamic Clock

Profail Penulis

Profail Penulis
No. 201, Blok E2, Seksyen 2, Wangsa Maju, Setapak, Kuala Lumpur, Malaysia.

Suamiku kekasihku, Kunci syurgaku.

Suamiku kekasihku, Kunci syurgaku.

Pengikut

Ayahanda, bonda dikau sumber inspirasiku.

Ayahanda, bonda dikau sumber inspirasiku.

About this blog

“Barangsiapa disibukkan dengan mengkaji Al-Qur’an dan menyebut nama-Ku, sehingga tidak sempat meminta kepada-KU, maka Aku berikan kepadanya sebiak-baik pemberian yang Aku berikan kepada orang-orang yang meminta. Dan keutamaan kalam Allah atas perkataan lainnyaadalah seperti, keutamaan Allah atas makhluk-Nya.

(Riwayat Tirmidzi dan katanya: hadits hasan)