Seorang tokoh pimpinan di Malaysia ada menyebut:

“Keputusan cemerlang bukanlah piawaian utama dalam dunia intelektual, tetapi sikap seseorang terhadap ilmu itulah penting. Jelmakan dalam mematangkan pemikiran & tingkah laku."


Berkali-kali beberapa orang teman bertnyakan natijah peperiksaan syahadah saya baru-baru ini. Tak kurang pula yang memesan awal-awal lagi untuk saya membuat pengunguman dalam blog. Saya tahu ramai yang mendoakan saya sofi, terima kasih sahabat-sahabat.

Walauapapun, kuasa Allah Taala mengatasi segalanya. Alhamdulillah saya lulus peperiksaan dengan dur madah al-Quran tahriri dan Qiraat tahriri. Sungguh saya tidak menyangka kerana pada benak fikir saya, saya telah berusaha memberikan jawapan yang terbaik untuk dua madah tersebut berbanding madah tarikh quro' yang saya kira telah saya tukar jawapan untuk soalan pertama lagi awal-awal lagi.

TAHNIAH SAHABATKU

Tidak terlewat rasanya untuk saya mengucapkan tahniah saya buat ain, n, tini omar, tini ibrahim, anom, susi, zalina yang mendapat keputusan sofi dalam peperiksaan baru-baru ini. Tahniah kepada Zalina, yang mendapat 'ranking' tertinggi dengan keputusan jayyid jiddan.

Walaupun saya tidak tersenarai dari kalangan kalian, namun saya amat gembira dengan kejayaan kalian semua, terutamanya zalina yang sebagai salah seorang ahli usrah saya yang terkenal sebagai seorang yang cukup kuat daya igatannya.

Seorang teman memberitahu saya tentang plan sahabat-sahabat saya yang sofi untuk membuat sijil syahadah mereka di safarah minggu depan. Entah kenapa hati saya terusik tiba-tiba. Mampukah saya untuk 'cover' dalam imtihan dur sani bulan hadapan.

"Sangka baiklah pada Allah, fizah..boleh jadi Allah Taala ingin awak menyelami bagaimana perasaan orang yang Allah uji dengan kegagalan dalam peperiksaan dunia yang tidak pernah awak rasai.." nasihat yang cukup panjang lebar dari seorang teman rapat saya yang dapat membaca ksedihan yang saya cuba tutup dengan kesibukan berprogram dalam persatuan.

"Kak, pandanglah ujian sebagai peluang dari Allah Taala." Sms dari adik x-pngarah IQ, merangkap ketua unit pembangunan insan PCM, yang cukup saya segani. terima kasih adik atas sokongan..

GAGAL BUKAN BEERTI KALAH

Ramai orang yang memandang mereka yang mempunyai Intelligence Quotient atau IQ adalah penyumbang utama kejayaan mereka.

Percaya atau tidak, kefahaman ini adalah tidak benar. Di dalam buku, Mendidik Anak Genius karangan Faziyah Ahmad Najib menyatakan hanya beberapa orang sahaja yang memiliki IQ yang tinggi berjaya dalam hidup.

Kebanyakan mereka yang mempunyai IQ yang sederhana lebih mendapat kejayaan lantaran keperibadian dan penampilan yang mereka miliki. Di samping itu, asas kejayaan sebenar ialah bersungguh-sungguh dan mempunyai cita-cita yang besar. Kawalan kejayaan yang tertumpu pembelajaran yang diukur melalui peperiksaan kemungkinan berjaya di sekolah dan IPT tapi tidak pasti di alam pekerjaan. Oleh yang demikian IQ bukanlah penentu kejayaan seseorang.

Dunia hari ini memperlihatkan bukan masalah IQ yang menjadi persoalan, tetapi sikap atau perangai mahasiswa itu sendiri. Alangkah ramainya golongan mahasiswa yang kita biarkan mereka berulit hanya dengan buku mereka, tanpa kita mengajak mereka berfikir tentang masalah kebejatan ummah.

Alangkah pilunya bilaman kedapat segelintir mahasiswa yang bukan sahaja malas menekuni pelajaran bahkan mereka juga terlibat dengan masalah sosial. Kajian mengenai moral remaja perempuan oleh seorang ahli akademik tempatan menghasilkan penemuan yang mengejutkan apabila 886 daripada 887 pelajar perempuan dalam kategori ‘berisiko tinggi’ yang menuntut di sekolah menengah di sebuah negeri mengaku pernah melakukan hubungan seks. Mungkin ini fakta kes daripada pelajar bagi sekolah menengah, tetapi pernah anda berfikir jika kajian ini dijalankan diperingkat universiti? Bayangkanlah...

GELANGGANG UNTUK KITA MENCIPTA KEJAAYAN SANGAT LUAS

Peperiksaan sememangnya merupakan indikator kejayaan seseorang mahasiswa tetapi bukanlah kejayaan yang hakiki. Kejayaan yang sebenarnya ialah mereka yang bukan sahaja berjaya dari sudut intelektual tetapi berjaya menunjukkan akhlak dan sahsiah yang tinggi kepada semua yang hadir dalam hidupnya. Moga kita semua menjadikan dunia ini sebagai ladang untuk mengecapi dunia akhirat yang kekal selamanya.

Buat teman-teman yang dipilih Allah taala untuk mengecapi nikmat gagal dalam imtihan kali pertama baru-baru ini, usah bersedih.

Yakinlah bahawa Allah taala tidak pernah sesekali memberikan taklifan kepada hamba-hambanya yang soleh dan solehah melainkan Allah tahu bahwa kita sangat layak untuk untuk memikulnya. Boleh jadi juga kerana di sisi Allah itu kita masih belum layak untuk terjun ke dalam masyarakat kerana ilmu yang kita pelajari dan kita tuntut belum sepenuhnya kita kuasai.

"Usah berputus asa dengan rahmat Allah."

Ya Allah, kau ampunilah hamba-Mu ini ya Allah. Seringkali hamba-Mu ini cepat benar mengeluh dan bersangka yang bukan-bukan setiap kali kau timpakan ujian berupa keburukan padaku, sedangkan nikmat-Mu berupa kebaikan yang banyak seringkali aku lupai..

Aku jadi malu sebenarnya pada-Mu ya Allah..
Malu kerana aku masih belum mengerti dan memahami dengan mendalam cara-Mu dalam mempamerkan kasih sayang-Mu padaku..
Semakin banyak nikmat kau beri, semakin aku jauh dari-Mu,
Ampunkan daku ya Ghafur, ya Rahman, ya Rahim...

Ya Rasulullah,
Ku tahu tuan hamba punya rasa sedih kerana hamba tidak menunaikan amanah sebagai pemegang panji dakwah ini sebaiknya,
Bagaimana mungkin bukan untuk hati yang kotor ini mengetuk hati ummatmu yang mungkin lebih bersih dariku?
Ku tak mampu ya Rasulullah,
Aku teramat lemah..

sungguh ku tidak terbayang, andai ain, zizah, husna, milah, fisah, solehah, syikin, syamila, amani, nud dan seluruh sahabat-sahabatku yang lain di pelawa ke syurga sedang aku terkapai-kapai di luar lantaran dosa yang ku lakukan saban hari. Aku tidak mampu ya Allah..Namun, andai itu balasan setimpal yang perlu aku tebus, maka ku pohon rahmat dan belas ihsan dari-Mu ya Allah. Izinkanlah ya Allah untuk aku melihat wajah-Mu ya Allah. amin....