Politik Islam yang ideal adalah siasah yang bertunjangkan syariah. Negara Islam dan politiknya menjanjikan keamanan kepada wanita secara total sama ada dari sudut keselamatan atau fitnah. Dalam suasana seperti ini, wanita boleh dilibatkan secara lebih luas dalam politik tanpa menjejaskan fitrah dan kewanitaannya.

Dalam konteks Malaysia, andaikata politik negara dikuasai oleh pemerintah yang menjujung syariat Islam, maka Perlembagaan Persekutuan boleh dimurnikan dan diubahsuai hingga ia memungkinkan penyertaan wanita yang maksimum sesuai dengan fitrahnya. Prosedur-prosedur khas perlantikan MP atau menteri wanita misalnya boleh diringankan dan dikecualikan daripada pilihanraya, sebagaimana saranan pimpinan PAS. Beberapa hak-hak keistimewaan dan pemeliharaan boleh diberikan kepada ahli politik wanita agar keselamatan dan maruahnya terpelihara.

AZHARIYAT DAN POLITIK

Berbeza dengan mahasiswi di universiti tempatan, Azhariyat kurang terdedah dengan proses dan suasana politik air secara praktikal. Keadaan politik persatuan mungkin tidak cukup thrill untuk membakar semangat. Suasana reformasi, demonstrasi, pengalaman dilempar parang ketika merayu undi, atau usaha pertemuan dan berbincang dengan menteri tidak dirasai. Keadaan politik Mesir juga tidak menggalakkan.

Walaubagaimanapun suatu yang perlu disedari oleh Azhariyat ialah ilmu politik merupakan pra syarat penting kepada aktivis dakwah masa kini. Politik merupakan wasilah penting gerakan dakwah masa kini. Antara perkara asas yang perlu kepada Azhari mahu pun Azhariyyat khususnya sebelum terlibat secara langsung di dalam arena politik tanahair adalah seperti berikut ;


i.Pendedahan ilmu Pilihanraya .
Ini termasuk memahami sistem dan perjalanan pilihanraya . Ilmu ini meliputi undang - undang pilihanraya , perlaksanaan proses pengundian , percalonan dan lain-lain .

ii.Pendedahan tentang Perlembagaan Malaysia yang terkini.
Setiap Azhariyat perlu memahami dan menguasai Buku Perlembagaan Malaysia yang terkini. Pendedahan ini untuk kita memahami sejauh mana perlembagaan Malaysia itu tidak sesuai dengan Islam yang diperjuangkan serta aspek - aspek asas dalam sistem politik Malaysia.

Begitu juga dengan Ilmu Kenegaraan yang merangkumi seluruh aspek yang berkaitan dengan sistem politik Malaysia secara menyeluruh . Ini termasuk sistem persekutuan , senarai negeri , senarai persekutuan , hak keistimewaan Melayu , kedudukan Dewan Negara , Dewan Rakyat , keanggotaannya dan lain - lain.

iii.Pendedahan tentang isu - isu politik negara .
Pendedahan isu - isu semasa yang terkini dan kaedah untuk memantau isu serta menyalurkan respon samada secara surat terbuka , memorandum , sidang akhbar, dan lain - lain .

iv. Pendedahan tentang tentang sosio budaya masyarakat Malaysia .
Ini termasuk populasi dan kedudukan kaum - kaum di Malaysia dan permasalahan antara budaya dan agama serta kaedah pendekatan dakwah yang berkesan . Ini sebagai persiapan bagi Azhariyat mengenal mad'u mereka sacara realiti bukannya fantasi

v. Latihan para Azhariyat sebagai penceramah politik bukanya penceramah dalam bentuk kuliah sahaja. Ceramah politik berbeza dengan ceramah biasa kerana ia memerlukan kemahiran di dalam mengutarakan isu - isu semasa dan penyelesaian mengikut perspektif Islam secara menyakinkan para pendengar. Ini memerlukan kepakaran di dalam menganalisa isu - isu yang berlaku serta memahami realti pendengar yang terdiri daripada pelbagai latar belakang.

Islam mengitiraf kelebihan individu tanpa mengira jantina. Mungkin dalam biah negara yang Islamik tersebut lebih ramai menteri wanita dapat diketengahkan selain mengetuai kementerian hal ehwal kewanitaan. Kita tidak dapat menafikan bahawa pada satu-satu ketika wujudnya wanita yang lebih mantap penguasaannya dalam sesetengah bidang misalnya dalam pentadbiran ekonomi atau perubatan berbanding lelaki. Khidmat wanita seumpama ini tentunya akan memberikan manfaat kepada daulah. Lagipun, menjadi menteri bukan sekadar memerintah tetapi lebih kepada merancang strategi dan tindakan. Bahkan, dalam keadaan dharurat , tidak mustahil Malaysia akan berperdanamenterikan seorang muslimah satu hari nanti. Mungkinkah? Tiada siapa yang tahu selain dari Allah swt.

Anda sebagai lelaki berasa teruja dengan tajuk ini? saya sendiri berasa sangat gentar... samalah kita mendoakan agar MALAYSIA dan seluruh dunia kelak dpimpin oleh mujahid soleh yang bergelar 'ALIM RABBANI'..aminn...


Saff Kepimpinan PMRAM Sesi 2008 (bermula 22 Mac 2008)



Presiden (Pengerusi HEWI)
KHAIRUL ANUAR ISMAIL

Timbalan Presiden (Lajnah Perancang dan Panitia)
ABDUL MU'IZZ MUHAMMAD

Naib Presiden I (Lajnah Dakwah dan Pembangunan Insan)
MD KHAIRUL ANUAR BIN MOHD ARIFF

Naib Presiden II (Lajnah Muhafazah)
MOHD RASUL BIN AMAT

Naib Presiden III ( Lajnah Kebajikan dan Kemanusiaan)
KHUSAINI BIN MD YUSOFF

Setiausaha Agung
SYAFIQ BIN ZULAKIFLI

Timbalan Setiausaha Agung
HANAFI BIN ZULKAPLI

Naib Setiausaha Agung (Lajnah Pendaftaran)
SHAHRIZAN BIN MOHD HAZIME

Bendahari Kehormat
MOHD IBRAHIM BIN MANSOR

Badan Pendidikan dan Komunikasi Bahasa
MOHD AZIZUDDIN BIN AZNAN

Badan Pengetahuan dan Penyelidikan
MOHD AZRUL BIN ISMAIL

Badan Penerangan dan Penerbitan
MUHAMMAD ABDUL MALIK BIN ABDUL KARIM

Badan Ekonomi
MOHD ZUHAILI BIN SAIMAN

Badan Sambutan dan Rehlah
MOHD ADLAN BIN MOKHTARUDDIN

Badan Kebudayaan, Kesenian dan Sukan
NIK ROSDI BIN NIK JUSOH

Tema PMRAM '08/09:

"JULANG THAQAFAH, BAKTI DICURAH"




Struktur Organisasi AJKT HEWI PMRAM Sesi 2008
(bermula 22 Mac 2008)



Pengerusi HEWI
KHAIRUL ANUAR ISMAIL

Timbalan Pengerusi HEWI
NORFAIZAH MAD ALI

Naib Pengerusi I (Unit Perancang dan Panitia)
HAFSAH ESA

Naib Pengerusi II (Unit Dakwah dan Pembangunan Insan)
SITI ANISAH AHMAD

Naib Pengerusi III (Unit Muhafazah)
HERLINA SYARIAL

Setiausaha HEWI
SHAHIDAH AB MANAF

Timbalan Setiausaha HEWI
HALIMATUSSA'DIAH MOHD PUDZI

Naib Setiausaha HEWI (Unit Pendaftaran)
NORHAFIZA ABDUL WAHAB

Bendahari HEWI
MAHFUZOH SAIDINA ABU BAKAR

Unit Kebajikan dan Kemanusiaan
NORHIDAYAH ABD RAHMAN

Unit Pendidikan dan Komunikasi Bahasa
NOR HIDAYAH CHE YUSOF

Unit Pengetahuan dan Penyelidikan
SHAHIDATUL AKMA MOHD SHA'ARY

Unit Penerangan dan Penerbitan
NUR MAZNI AHMAD PAUZI

Unit Ekonomi
'IZZATI FARHANA MAHADZIR

Unit Sambutan dan Rehlah
NORRAUDAH HANUM HJ SALIM

Unit Kebudayaan, Kesenian dan Sukan
SITI NORSANIYAH SHAPIIN


Tema HEWI :

“JULANG IZZAH, TEGUH WAHDAH”