Munajat Baginda saw.

Rasulullah saw. terpaksa pulang kembali ke Kota Makkah setelah mendapat bantahan sengit dari pembesar dan penduduk Taif. Kecederaan yang dialami oleh Baginda saw. menambah penderitaan dan kesengsaraan yang rasai dalam memimpin perjuangan suci ini.

Pertengahan jalan , Baginda Rasul saw. berhenti rehat buat seketika di sebuah kebun milik Utbah dan Syaibah bin Rabiia’h. Rasulullah saw. menadah tangan lantas bermunajat dengan hati baginda yang hiba .

اللهم إليك أشكو ضعف قوتي و قلة حيلتي و هواني على الناس يا أرحم الراحمين أنت رب المستضعفين و أنت ربي . إلى من تكلني ؟ إلي بعيد يتجهمني ؟ أم إلى عدو ملكته أمري ؟ إن لم يكن بك علي غضب فلا أبالي و لكن عافيتك هي أوسع لي . أعوذ بنور وجهك الذي أشرقت له الظلمات.

Ya Allah , kepadaMu aku mengadu betapa lemahnya kekuatanku dan betapa sedikitnya helah upayaku dan betapa hinanya aku pada pandangan manusia. Wahai Tuhan yang maha Penyayang mengatasi segala yang menyayangi ,

Engkaulah tuhan orang – orang yang lemah dan Engkaulah tuhanku. Kepada siapakah Engkau serahkan diriku ini ????

kepada orang jauh yang senantiasa memerangiku atau kepada musuh yang mahu menangkapku ? Jika tiada kemurkaanMu terhadap diriku ini , nescaya aku tidak peduli ( akan ku teruskan perjuangan ini )

Akan tetapi naungan esejahteraanMu terlebih aku harapkan. Aku berlindung dengan cahaya keredhaanMu yang telah menerangi kegelapan.

Doa Tuan Guru Nik Aziz

"Wahai Tuhan Kami, berilah kami perasaan takut kepadamu yang dapat menghalang kami dari kemaksiatan dan berilah kami ketaatan kepada semua yang menyampaikan kami ke syurgamu, dan berilah dan berilah keyakinan yang memudahkan kami menghadapi bencana di dunia."

"Wahai tuhan kami berilah kami kenikmatan pendengaran, penglihatan dan kekuatan tubuh badan selama hidup kami dan jadikanlah dia mewarisi kami dan berilah pembalasan kepada orang yang menzalimi kami. Dan tolonglah kami terhadap orang yang memusuhi kami.Dan janganlah engkau jadikan bencana bagi kami dalam ugama kami dan janganlah jadikan keduniaan sebesar-besar cita-citanya dami dan tidak sampai batasan ilmu kami. Dan janganlah Engkau biarkan orang yang tidak menaruh kasihan balas terhadap kami, dapat menguasai ke atas kami."

"Wahai Tuhan kami, kami pohon perlindungna dengan nur kesucian engkau dan berkat kebersihan dan keagungan sifat jalal engkau, dari setiap yang datang waktu malam kecuali yang datang dengan baik." "Wahai tuhan kami, engkaulah penolong kami, maka kepada engkau kami mohon pertolongna. Wahai tuhan kami, engkaulah tempat kami menyelamatkan diri, maka kepada engkaulah kami pohon selamat. Wahai tuhan bagilah kelemahan dan kehinaan yang mana segala tengkuk pembesar dunia."

"Dan tunduk kepadanya segala urusan dan kebesaran raja-raja Firaun, selamatkan kami dari penghinaan dan hukuman siksamu, ketika malam atau siang, ketika kami tidur atau berada di suatu tempat. Tiada tuhan bagi kami melainkan engkau demi kebesaran wajah engkau dan kemuliaan kesucian engkau, hindarkanlah kami dari segala kejahatan hamba-hamba engkau, berilah kemudahan kepada kami dengan limpah kurnia dari engkau wahai tuhan yang maha pemurah."

"Wahai Tuhan sama ada engkau lembutkan hati-hati mereka untuk kami sebagaimana kamu lembutkan besi untuk Nabi Daud, dan kamu menundukkan mereka seperti seperti kamu tundukkan bukit bukau, gunung ganang untuk Nabi Sulaiman atau pun kamu lipat balik rancnagan jahat mereka supaya berpatah balik ke atas mereka sendiri , dan kamu hancur leburkan pakatan mereka dan kacau bilaukan kumpulan mereka dan goncangkan pendirian mereka dan Ya Allah turunkan bendera mereka rapat ke bumi, Wahai Tuhan yang tetap hidup yang mentadbir urusan makhluknya, Wahai Tuhan yang mempunyai keagungna dan kemuliaan, sesungguhnya Engkau berkuasa di atas tiap-tiap sesuatu."

"Ya Allah Tuhan kami, limpahkanlah rahmat ke atas junjungna kami Nabi Muhammad S.A.W yang dengannya dapat emngubati hati dan menjadikan penawar, menyihatkan badan yang menyembuhkannya, menjadi cahaya bagi pandangan mata dan menyinarkannnya dan limpahkanlah rahmat dan kesejahteraan kepada keluarga dan para sahabat baginda sekalian."


sahabat-sahabiah yang ana sayangi kerana Allah taala sekalian..

janganlah sekali-kali kita menjadikan dugaan dan cabaran sebagai pelemah semangat dalam perjuangan. Lihatlah contoh daripada perjalanan Rasulullah s.a.w untuk dijadikan suri tauladan yang baik iaitu mengenai sikap baginda apabila orang-orang musyrikin melakukan penyeksaan terhadap baginda. Mereka menuduh baginda seorang pendusta, pembohong, tukang sihir, gila dan murtad dari agama nenek moyang, bahkan baginda telah disiksa dan dipulau oleh masyarakat semata-mata kerana dakwah untuk menyalakan cahaya keimanan ke dalam masyarakat arab jahiliyyah ketika itu. Walaupun berbagai usaha yang telah dilakukan terhadap baginda, namun segala tekanan tersebut tidak sedikit pun memalingkan wajah baginda untuk terus berjuang dan berdakwah di jalan Allah. Sebaliknya baginda berdoa kepada Allah supaya mereka diberikan taufik dan hidayah.

رب اهد قومي فانهم لا يعلمون
Maksudnya : “ Wahai tuhanku ! Berikanlah hidayah kepada kaumku, kerana sesungguhnya mereka itu tidak mengetahui “.

begitu juga Imam As Syahid Hassan Al-Banna pernah berwasiat :
كونوا مع الناس كالشجر يرمونه بالحجر ويرميهم بالثمر
Maksudnya : “ Jadikan kamu dengan manusia seperti sepohon pokok buah-buahan, mereka melontarkan batu kepadanya, tetapi sebaliknya pokok itu melontarkan buah-buahan kepada manusia “

Sungguhpun perancangan musuh itu sangat rapi pada pandangan mata kasar kita, namun percayalah sahabat-sahabiah, pertolongan Allah itu sangat dekat dengan kita. Yakinlah Allah Taala pasti akan membantu kita mengalahkan musuh-musuhNya andai syarat taqwa itu kita penuhi. Ayuh kita bersihkan hati-hati kita yang kotor ini untuk cinta Allah dan Rasulullah saw. Moga Allah Taala turunkan nusrahNya buat kita seperti mana Allah turunkan nusrah dalam perang Ahzab.

"La taiasu min Rauhillah"