Dua hari yang lepas saya menyertai kolokium siswazah di UKM. Alhamdulillah, oleh kerana program ini termasuk program yang wajib di hadiri oleh semua pelajar baru, maka tidak dapat tidak ramai juga yang menghadirinya.

Sebagai 'orang baru' di UKM, saya suka untuk lebih memerhatikan gelagat dan tabiat 'orang-orang di sana. Untuk itu, kolokium ini pada saya amat berharga. Ia bukan sahaja mendedahkan tentang teknik pembentangan disertasi kelak, tapi juga banyak maklumat baru yang diperolehi hasil dari pembentangan disertasi mereka. InsyaAllah, saya akan cuba memasukkan catatan yang boleh kita kongsikan pada tulisan saya yang akan datang.


KECEMERLANGAN YANG PATUT DI CONTOHI

Seperkara yang amat mengujakan saya ialah tatkala bertemu dengan adik saya Elly yang rupanya baru sahaja selesai menamatkan pengajian di peringkat sarjana di UKM hanya dalam tempoh dua tahun setengah dengan keputusan yang amat cemerlang. Beliau bukan sahaja ditawarkan untuk menjadi pensyarah di fakulti pendidikan UKM sendiri, malahan turut ditawarkan untuk terus melanjutkan pengajian di peringkat PHD. Tahniah Elly! Akak sangat bangga dengan adik. Moga kecemerlangan adik menjadi sumber inspirasi sahabat-sahabat dan adik-adik yang lain untuk maju dalam pelajaran tanpa mengetepikan penglibatan secara aktif dalam persatuan di kampus.

Tahniah juga buat teman-teman saya farhan jusoh yang kini masih menjadi salah seorang dari tampuk pimpinan gamis yang baru sahaja berjaya menamatkan pengajian di fakulti pendidikan. Apa yang saya tahu teman saya ini merupakan antara pelajar yang sering mendapat anugerah dekan di UKM. Tidak lupa juga buat teman-teman yang lain, syabas dan tahniah!

DEMAM YANG BERBALOI

Petang tadi saya ke rumah kakak di taman universiti indah meraikan anak buah yang mendapat 8A dalam PMR kelmarin. Kejayaan yang berbaloi rasanya sebab ecah telah di masukkan ke hospital pada hari terakhir exam PMR tempohari. Bahaya juga, maybe ini mesti kes tak berapa jaga pasal makan sebab terlalu asyik study.