Cerita 1:

Dikisahkan seorang wanita dari Algeria hampir berasa putus asa dengan penyakit barah yang dihidapinya setelah berjumpa dengan puluhan doktor pakar yang kesemuanya memberikan jawapan bahawa barah yang dihidapi tiada harapan untuk sembuh, melainkan kematian yang bakal menjemputnya bila-bila masa sahaja.

Namun, kuasa Allah mengatasi segalanya. Setelah puas merayu dan merintih kepada Allah Taala, penyakit wanita tadi akhirnya sembuh tanpa sebarang bantuan dari doktor pakar bernama manusia.

Kata wanita itu: "saya telah mengadu kepada DIA yang tiada tempat lain untuk saya pergi dan lari darinya; itulah Allah!!! Mintalah kepada DIA, pasti dan pasti dan pasti dan pasti ia akan memakbulkan.


Cerita 2 :

Hampir-hampir ketakutan saya kepada insan yang bernama mumtahin syafawi Quran dan Qiraat mengatasi rasa takut saya kepada Pencipta diri. Hampir kesemua mutun yang saya hafal hilang. Memang dah tak tahu nak baca apa dah. Pening..

Tapi, alhamdulillah saya mendapat mumtahin yang baik hati dalam memberikan soalan. Soalan pertama, saya dikehendaki untuk membaca mana-mana surah yang saya ingat dari keseluruhan al-Quran. Maka saya memilih untuk membaca surah yassin.

Soalan kedua, saya diminta membaca awal surah al-Baqarah. Manakala soalan ketiga saya diminta untuk membaca awal surah mukminun. Di dalam surah ini saya hanya ditanya satu soalan sahaja berkaitan perbezaan wajah qiraat pada perkataan 'solah', di mana sesetengah quro' ada yang membcanya secara jama' sedang setengah quro' yang lain membacanya secara ifrad.

Untuk soalan syafawi qiraat, saya hanya diminta membaca matan awal surah al-anbiya' sahaja. Baru sahaja membaca hanya tiga baris matan, saya telah diminta keluar. Selesai. Tanpa perlu syarah apa-apa.. alhamdulillah.

Sementara menunggu husna di bilik mumtahin, saya cuba menenangkan diri diluar. Tiba-tiba keluar mumtahin yang menyoal saya tadi. Katanya " saya balik dulu, jangan risau. Semua yang ambil peksa dengan saya tadi najah." Alhamdulillah.. semuaya berlaku di luar dugaan.


Cerita 3:

Jika berfikir kembali tentang jawapan yang telah saya curahkan sepanjang peperiksaan ini kadang-kadang terasa seperti akan ada yang…. Saya tidak mahu untuk menyebutnya. Walauapapun, saya bersyukur atas segala yang berlaku. Bukankah kita telah berusaha??. Namun, saya masih bimbang, penguasaan ilmu saya tidak semantap ain, azizah, tini dan kawan-kawan lain. Semangat saya juga tidak sekental k.intan, k.su dan kawan-kawan lain. Semangat dan kekuatan saya juga ada pasang surutnya..


ALLAH SENANTIASA MENERIMA DOA

"Dan apabila hambaku bertanya engkau (wahai Muhammad) tentang Aku, (maka jawablah) Sesungguhnya Aku ini hampir, Aku menjawab seruan sesiapa yang bedooa kepada-Ku apabila dia berdoa. Maka hendaklah dia menyahut seruan (menunaikan perintah-Ku) dan beriman kepada-Ku, mudah-mudahan mereka akan mendapat petunjuk. (al-Baqarah:186).

Yakin lah sahabat-sahabat, Allah pasti dan pasti akan memakbulkan doa kita dengan memberikan untuk kita yang terbaik asalkan syarat taqwa yang kita tandatangani di alam barzah kita meterai dengan sebaiknya.

Betul ke Allah akan kabulkan semua doa kita? Kalau betul kenapa masih ada yang gagal??

Kita sambung nanti ok? jangan marah tau...nanti cepat tua.. :)

P/s Kewajipan lbh byk dari masa kn. Saya pohon doa dari sahabat-sahabat seluruhnya agar Allah izinkan saya khatam tasmi' al-Quran sblm pulang ke Malaysia tahun ni. Amin..